W tym roku mija 15 lat od przyjęcia przez PSPR kodeksu etycznego branży PR. Członkowie Stowarzyszenia oceniający na stronie polskipr.pl ten dokument są pewni : jest on aktualny, jednak należałoby się zastanowić nad jego uzupełnieniem.
Kodeks etyczny dotyczący branży PR został uchwalony w czerwcu 1996 roku. Jak zaznacza prezes agencji First PR Piotr Czarnowski i honorowy prezes PSPR, dokument ten jest „uniwersalny i ponadczasowy”. „Zmieniły się narzędzia PR, pojawiły nowe możliwości, przychodziły i znikały różne mody, ale etyka jest etyką i to się nie zmieniło, podobnie jak nie zmieniły się podstawowe zasady profesjonalizmu PR” – tłumaczy Czarnowski.
O aktualności dokumentu PSPR jest także przekonana Ewa Hope, członek pierwszego składu Rady Etyki Public Relations w latach 2006-2008. Hope dodaje jednak, że „warto byłoby w kodeksie zawrzeć zapisy regulujące aktywności w mediach elektronicznych, bo rzeczywistość coraz bardziej skrzeczy…”.
O potrzebie dostosowania kodeksu do nowych realiów wspomina również Dariusz Tworzydło, zasiadający w Radzie Etyki PR od 2008 roku. „Kodeks powinien ewaluować, bowiem zmieniają się warunki na rynku” – tłumaczy Tworzydło dodając jednak, że kodeks w swoich założeniach „był i jest dokumentem z jednej strony ogólnym, wyznaczającym standardy i kierunki, z drugiej zaś na tyle szczegółowym , aby każdy kto pracuje w PR wiedział jakie normy są obowiązujące i jakich nie powinno się przekraczać”.
Takiej potrzeby nie widzi natomiast Monika Karczmarek – Śliwińska, wiceprezes PSPR. Według niej kodeks PSPR nie wymaga dostosowania w zakresie korzystania z narzędzi internetowych, „gdyż posiada ogólne zapisy odnoszące się do mediów, a więc również internetu”. (ks)