Agencja Hill+Knowlton Strategies we współpracy z serwisem Twiangulate przeprowadziła na początku grudnia analizę kont na Twitterze najchętniej obserwowanych przez polskich parlamentarzystów.
Według najnowszego badania, spośród 460 posłów Sejmu tylko 269 osób ma konta na Twitterze, z czego tylko 187 to profile aktywne. Ze 100 senatorów konta w serwisie założyło 36 osób, lecz jedynie 17 przedstawicieli Senatu korzysta z nich aktywnie. Dla porównania, według danych z badania przeprowadzonego przez H+K Strategies w 2013 roku, konto na Twitterze miało 244 polskich posłów i senatorów.
„Głównym wnioskiem z tegorocznego zestawienia jest obserwacja, że jakkolwiek nowe metody pozyskiwania informacji i komunikowania się ze swoim środowiskiem i wyborcami coraz bardziej upowszechniają się w polskim Parlamencie, to jednak wolne tempo w jakim to się dokonuje jest alarmujące i świadczy o utrwalaniu się izolacjonizmu polityków wobec świata zewnętrznego” – komentuje Grzegorz Szczepański, CEO Hill+Knowlton Strategies
Grupy, które są w Polsce aktywne na Twitterze, to przede wszystkim politycy, dziennikarze, eksperci, media, organizacje, sportowcy i blogerzy (szczególnie technologiczni), a także uczniowie i studenci, którzy za pośrednictwem serwisu obserwują swoich idoli.
Agencja przygotowała ranking twitterowych kont najchętniej obserwowanych przez parlamentarzystów.
Jak wynika z analizy, w TOP 10 obserwowanych polityków nie ma przedstawicieli zagranicznych rządów. W całym zestawieniu natomiast oficjalne konto byłego już prezydenta USA Baracka Obamy znalazło się dopiero na 56. miejscu z wynikiem 97 obserwujących. Na liście nie ma także konta prezydenta USA Donalda Trumpa ani jego konkurentki w wyborach – Hillary Clinton.
W kategorii TOP 10: Politycy na czele zestawienia znalazł się prezydent Andrzej Duda. Drugie miejsce przypadło premier Beacie Szydło, a trzecie – Radosławowi Sikorskiemu, byłemu Ministrowi Spraw Zagranicznych.
W zestawieniu TOP 10: Dziennikarze pierwsze miejsce przypadło Konradowi Piaseckiemu, dziennikarzowi RMF FM. Na drugiej pozycji uplasował się Tomasz Lis, prowadzący autorski program „Tomasz Lis” i redaktor naczelny Newsweeka, a także Łukasz Warzecha, redaktor tygodnika Do Rzeczy oraz jeden z prowadzących „W tyle wizji” w TVP Info. Trójkę zamyka Katarzyna Kolenda-Zaleska, TVN i TVN24.
Z analizy wynika, że wśród polityków rośnie zainteresowanie treściami publikowanymi przez dziennikarzy krytycznych wobec obecnej władzy. Potwierdza to, że na Twitterze kierują się bardziej potrzebą bycia informowanym niż sympatiami partyjnymi.
Zestawienie najpopularniejszych mediów wśród parlamentarzystów otwiera TVN24 ex aequo z kontem TVP Info. W pierwszej trójce TOP 10: Media znalazły się także 300Polityka oraz Rzeczpospolita. Na tej liście nie ma natomiast kont przedstawicieli obcojęzycznej prasy lub telewizji.
Wśród najczęściej obserwowanych przez parlamentarzystów influencerów są przede wszystkim byli politycy i osoby ściśle związane z polityką, czyli doradcy, komentatorzy oraz działacze organizacji politycznych i społecznych, a także think tanków. Pierwszą pozycję w rankingu TOP 10: Influencerzy zajął Igor Janke, prezes Instytutu Wolności. Drugie miejsce zestawienia należy z kolei do Kataryny, a trzecie – do Adama Hofmana, byłego posła PiS.
Cały raport dostępny na stronie. (mb)