Są niebieskie i zależy im na kondycji Ziemi. Mowa o Unii Europejskiej i smerfach, które prowadzą kampanię społeczną na rzecz sprzątania oceanów. Na mocy podpisanego porozumienia wspólnie organizują wydarzenia w państwach członkowskich i w delegacjach poza granicami UE, zachęcając lokalne organizacje, szkoły itp. do czyszczenia plaż z odpadów. „Znaleźliśmy w smerfach partnera o wspólnych wartościach i priorytetach” – mówi João Aguiar Machado z Komisji Europejskiej, który podpisywał porozumienie z firmą IMPS, właścicielem praw autorskich do marki niebieskich stworzeń.
Smerfy, jak twierdzą organizatorzy działań, od lat hołdują wartościom takim jak solidarność, odwaga, tolerancja, praca i szacunek dla natury, które są uniwersalne niezależnie od wieku, płci czy kultury. „Może i smerfy są małe, ale razem mogą czynić wielkie rzeczy na rzecz czynienia świata przyjemniejszym miejscem” – komentuje Véronique Culliford, córka twórcy niebieskich stworzeń oraz prezes firmy IMPS.
Źródło: ec.europa.eu
Celem kampanii jest zwiększanie świadomości społecznej na temat zanieczyszczenia oceanów plastikiem i zachęcanie ludzi do działania. Strony oficjalnie współpracują od kwietnia 2019 roku, jednak zaplanowane przez nie aktywności mają skumulować się 21 września, w międzynarodowy dzień sprzątania wybrzeża. Wydarzenia pod hashtagiem „#EUBeachCleanUp” odbędą się m.in. w Rumunii, Grecji, Belgii, Hiszpanii czy na Cyprze.
Polskie przedstawicielstwo Komisji Europejskiej przyznaje, że w tym roku nie bierze udziału w inicjatywie, jednak w poprzednich latach organizowało sprzątanie plaż we własnym zakresie, podczas wyjazdów integracyjnych.
Projekt „#EUBeachCleanUp” jest kontynuacją działań z 2018 roku. Udało się wówczas zaangażować ponad 3000 osób. Komisja Europejska przypomina też o prawie, według którego państwa członkowskie będą musiały ograniczyć wykorzystanie plastiku.
Marka smerfów jest wykorzystywana też w działaniach Organizacji Narodów Zjednoczonych związanych ze zrównoważonym rozwojem. (mp)