W mediach pojawiła się informacja o zakończeniu emisji „Klanu” w TVP1. I choć prezes TVP Jacek Kurski sprostował później, że jego intencją jest dalsza emisja serialu, a przedmiotem rozmów jest renegocjacja umów z twórcami, to media – i społecznościowe, i tradycyjne – szybko wzięły temat na tapetę.
(źródło: “Fakt”, 03.03.2016)
Jak wynika z monitoringu wpisów na temat „Klanu” w mediach społecznościowych, ponad 70 proc. komentatorów wzięło serial TVP w obronę. Powstał internetowy „Komitet Obrony Klanu”, a Polacy – głównie na Facebooku i Twitterze – pół żartem pół serio lub zupełnie poważnie, nawoływali do pozostawienia na antenie emitowanego od blisko 20 lat serialu.
(źródło: SuperSeriale.se.pl)
Zaangażowanie w dyskusję było duże: z informacjami na temat serialu podjęto ponad 200 tysięcy różnego rodzaju interakcji, a wpisy o „Klanie” mogły być wyświetlone nawet 9 mln razy. O serialu najczęściej dyskutowano na Facebooku (58 proc. wpisów), Twitterze (23 proc.) oraz w komentarzach pod artykułami w portalach (8,1 proc.).
Wśród portali i serwisów internetowych, temat „Klanu” najczęściej poruszali dziennikarze Super Expressu (SuperSeriale.se.pl) i Faktu (Fakt.pl). Spekulacje o zdjęciu serialu z anteny znalazły się również w serwisach plotkarskich, najczęściej na Kozaczek.pl i Party.pl.
Jakie wątki w dyskusji poruszane były najczęściej? Na Facebooku publikacją, która wywołała największe zaangażowanie w sieci, był satyryczny wpis „AszDziennika”:
Pojawiły się akcenty polityczne…
… muzyczne…
i obowiązkowo filmowe:
Facebookowa strona „Beka z Klanu” proponowała własne wizje finałowych scen serialu. Temat przewinął się także na Twitterze.
Na mikroblogu nawet dyskusje o „Klanie” były mocno upolitycznione.
Częste były również jednoznaczne deklaracje sympatii bądź antypatii do „Klanu”. Tutaj znów zaskakująco dużo tweetów miało charakter polityczny.
Niektórzy użytkownicy Twittera przypominali, że „Klan” to ważny serial dla ich rodziców lub dziadków:
„Klan” przewinął się także przez hasztagową akcję „#teleexpress”. Chodzi o reakcję internautów na opis filmu „Spotlight”, który zaprezentowany został w „Teleexpressie” w TVP1. „Obraz o dziennikarzach, którzy ujawnili aferę pedofilską w Bostonie” – usłyszeli telewidzowie. W odpowiedzi, Polacy na Twitterze i Facebooku zaczęli zamieszczać inspirowane tym opisy innych filmów i seriali.
Kluczowe dla przyszłości serialu mają być wyniki negocjacji z jego twórcami. Niezależnie jednak od rezultatów rozmów, „Klan” może liczyć na silne wsparcie w mediach społecznościowych. Nawet te wyrażone pół żartem, pół serio.
Łukasz Jadaś, ekspert ds. badań internetu i social mediów