Kompetencje cyfrowe to jedne z istotniejszych umiejętności na współczesnym rynku pracy. Według najnowszego badania Pracuj.pl już 4 na 10 pracowników uważa, że stanowią one najważniejsze wsparcie w rozwoju kariery zawodowej. Jak wygląda rzeczywisty poziom kompetencji cyfrowych wśród Polaków?
W dobie powszechnej cyfryzacji, gdzie większość spraw – od zakupów po sprawy urzędowe – możemy załatwić bez wychodzenia z domu, kompetencje cyfrowe są uważane za wręcz niezbędne. Jak wynika z badania, mimo że 65 proc. respondentów pozytywnie ocenia swoje umiejętności w tym zakresie, to dane Eurostatu pokazują, że Polska zajmuje 3 miejsce od końca w Unii Europejskiej. Okazuje się, że jedynie 44 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat posiada przynajmniej podstawowe umiejętności w zakresie korzystania z technologii.
„Kompetencje cyfrowe to dziś fundament funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce. Mimo dynamicznego rozwoju technologii w Polsce, nasz kraj wciąż pozostaje w tyle za wieloma państwami Unii Europejskiej pod kątem biegłości w jej użytkowaniu. W obliczu coraz szybszego tempa rozwoju technologii, brak odpowiednich kompetencji staje się poważną przeszkodą w korzystaniu z narzędzi, które mogą znacząco poprawić jakość życia. Przykładem mogą być nowoczesne aplikacje do poszukiwania pracy, które dzięki zaawansowanym algorytmom są w stanie idealnie dopasować oferty do naszych potrzeb. Tego typu rozwiązania pomagają w efektywnym poruszaniu się po rynku pracy i zwiększają szanse na znalezienie zatrudnienia, ale by korzystać z ich potencjału, musimy mieć dobrze rozwinięte umiejętności cyfrowe” – zwraca uwagę Tomasz Półtorak, Product Design Field Manager w Pracuj.pl.
Statystyki pokazują, że Polacy są świadomi rosnącego znaczenia kompetencji cyfrowych w kontekście rozwoju kariery zawodowej. Nawet 62 proc. respondentów twierdzi, że bez nabywania umiejętności w tym zakresie trudniej będzie im utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę. Jednocześnie wyraźna jest potrzeba ciągłego doskonalenia, zwłaszcza w obliczu dynamicznie rozwijających się technologii.
Jak wynika z badania Pracuj.pl, 69 proc. respondentów uważa, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie znacząco wpływać na rozwój kariery zawodowej. Aktualnie jedną z istotniejszych nowych kompetencji, którą chcieliby rozwijać Polacy jest znajomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Nawet 6 na 10 Polaków deklaruje chęć udziału w szkoleniu z zakresu AI.
Chcesz dowiedzieć się, jak wykorzystać AI w komunikacji marketingowej? To już ostatni moment, aby wziąć udział w kongresie PRoto: AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?
Badanie w liczbach:
- 2/3 respondentów pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe.
- 37 proc. badanych Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju kariery.
- 62 proc. respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych będzie im trudniej utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę w przyszłości.
- 45 proc. badanych chciałoby pracować w IT, jeśli posiadałoby odpowiednie kompetencje.
- 6 na 10 respondentów deklaruje chęć udziału w szkoleniu z zakresu AI. (kn)