Podczas tegorocznej edycji konferencji F8 Facebook zapowiedział aplikację do wirtualnej rzeczywistości, zmiany w Messengerze czy nowy mechanizm w Facebook Analytics.
Wydarzenie rozpoczęło się od wystąpienia Marka Zuckerberga dotyczącego tego, jak technologia może pomóc w budowie silniejszych społeczności.
Podczas konferencji zapowiedziano aplikację do wirtualnej rzeczywistości Facebook Spaces. Za pomocą tej aplikacji można kontaktować się w wirtualnej rzeczywistości z rodziną i przyjaciółmi, bez względu na to, gdzie przebywają w rzeczywistości.
Facebook zapowiedział również narzędzia dla artystów i deweloperów – edytor online Frames Studio oraz środowisko AR Studio – umożliwiają tworzenie ramek i elementów rzeczywistości rozszerzonej, które później będą dostępne w Facebook Camera i transmisjach Live.
Kolejny temat poruszany podczas konferencji to Workplace. Aktualnie korzysta z niego 14 tys. organizacji ze wszystkich kontynentów. Facebook zapowiedział lepszą integrację Workplace z zewnętrznymi narzędziami i usługami, co ma usprawnić codzienną pracę i zapewnić zgodność z regulacjami. Ma też pojawić się możliwość lepszej komunikacji – dzięki wideo na żywo.
W Messengerze firma chce wprowadzić ulepszenia zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i deweloperów. Wśród nowych elementów mają się znaleźć: obsługa rozszerzeń firm zewnętrznych, sekcja Discover, a także inteligentny asystent M ułatwiający obsługę komunikatora.
Facebook planuje także rozbudowanie narzędzi analitycznych. W tym celu wprowadzi mechanizm Automated insights, dzięki któremu partnerzy Facebooka będą mogli automatycznie uzyskać wartościowe insighty, oszczędzając w ten sposób czas i przyspieszając czas reakcji.
W czasie tegorocznej F8 zaprezentowano też projekty dwóch nowych systemów kamer 360 stopni: większa składa się z 24 kamer, mniejsza z sześciu urządzeń. Facebook pokazał też 360 Capture SDK, który umożliwi tworzenie narzędzi pozwalających na rejestrowanie zdjęć i filmów 360 stopni i wgrywanie ich do aktualności lub zestawów VR.
Omówiono również nowe metody poprawiające rozdzielczość filmów 360 stopni, opracowane przez inżynierów Facebooka. Wśród nich znalazły się: system wykorzystujący modele fizyczne do przewidywania, w którym miejscu w następnej kolejności należy zwiększyć szczegółowość wyświetlanego obrazu, system wykorzystujący sztuczną inteligencję, który prognozuje najciekawsze fragmenty filmu 360 stopni, dzięki czemu możliwe jest wydajniejsze strumieniowanie obrazu do urządzeń, oraz system dekodowania obrazu zależny od treści filmu, który poprawia jakość obrazu na urządzeniach niezaprojektowanych z myślą o VR nawet o 51 proc.
Podczas konferencji zaprezentowano również Tether-tenna, czyli śmigłowiec-dron połączony z ziemią kablem i unoszący się automatycznie kilkadziesiąt metrów nad ziemią, który zapewnia stabilną łączność np. w obszarze katastrof naturalnych. To jeden z projektów zespołu Connectivity, który jest odpowiedzialny za rozwój narzędzi i technologii poprawiających jakość dostępu do internetu i dających dostęp tym, którzy go jeszcze nie mają.
Podczas konferencji omówiono też wizję pełnego wdrożenia rzeczywistości rozszerzonej i prace nas systemami, które mają umożliwić wprowadzanie danych bezpośrednio za pomocą fal mózgowych. (mb)