Salesforce, dostawca oprogramowania CRM i usług chmurowych, udostępnił kontrowersyjny kalkulator do obliczania oszczędności na zastępowaniu pracowników obsługi klienta agentami AI. W ostatnim czasie firma mocno inwestuje w automatyzację procesów biznesowych i wirtualnych pracowników AI – donosi businessinsider.com.pl.
Jak informuje źródło, firma w ostatnim czasie intensywnie rozwija platformę Agentforce, która umożliwia tworzenie narzędzi do wsparcia pracowników i klientów mających działać w systemie 24/7. Salesforce chce sprzedawać wirtualnych agentów AI dla firm. Mają oni realizować zadania bez nadzoru człowieka m.in. w obszarze obsługi klienta.
Salesforce zachęca do redukcji zatrudnień etatowych na rzecz agentów AI. Firma „reklamuje” wirtualnego pracownika AI jako pracownika idealnego, który w kilka sekund jest w stanie uzyskać odpowiedź na każde zapytanie klienta, w dodatku jego „zatrudnienie” będzie znacznie tańsze niż zatrudnianie realnego pracownika. Opcja oferowana jest w cenie około dwóch dolarów za konwersację – czytamy.
W związku z wprowadzaniem nowych narzędzi Salesforce udostępnił nawet kalkulator pozwalający obliczyć, ile firma zaoszczędzi, jeśli zdecyduje się na zatrudnienie wirtualnego pracownika AI zamiast zwyczajnego. Jak donosi źródło, do kalkulatora należy wprowadzić dane dotyczące liczby zatrudnianych pracowników w dziale obsługi klienta, kosztów, jakie firma rocznie ponosi z tytułu zatrudnienia jednego pracownika, a ponadto informacje na temat tego, ile średnio rozmów z klientami pracownik odbywa w ciągu dnia i ile procent konwersacji firma chce przekazać agentom AI w ciągu trzech lat.
Chcesz dowiedzieć się, jak wykorzystać AI w komunikacji marketingowej? Przyjdź na wydarzenie: Kongres PRoto: AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?
Business Insider postanowił przetestować narzędzie i sprawdzić, ile rzeczywiście można zyskać, rezygnując z zatrudniania pracowników na rzecz agentów AI. Okazuje się, że firma może zaoszczędzić nawet 305 tys. zł rocznie.
„Dla przykładu podaliśmy, że mamy dziesięciu pracowników, koszt jednego w skali roku to 30 tys. dol., i średnio pracownik odbywa 20 konwersacji jednego dnia. Przyjęliśmy, że oddamy 50 proc. konwersacji agentom AI w ciągu trzech lat i kalkulator ROI Salesforce’a wskazał, że w ten sposób zaoszczędzimy 224 tys. 475 dol. w ciągu trzech lat, czyli 918 tys. zł. To daje ponad 305 tys. zł na rok” – czytamy.
Jak informuje businessinsider.com.pl, Salesforce w ostatnim czasie zwolnił wielu pracowników – w 2022 roku firma pozbawiła pracy dwa tysiące osób, w 2023 roku zwolniono kolejnych osiem tysięcy pracowników, a w tym roku ogłoszono zwolnienia jeszcze tysiąca specjalistów. Dążenie do maksymalizowania zysku jest wysokie we wszystkich przedsiębiorstwach, jednak prezes spółki Marc Benioff działa w tym zakresie dość agresywnie, twierdząc, że należy „wykorzystać momentum”.
Źródło donosi, że także inni producenci oprogramowania – w tym Microsoft, ServiceNow czy UiPath – pracują już nad opcją wprowadzenia wirtualnych agentów AI. (kn)
Już 20 listopada: Kongres PRoto: AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?
Źródło: businessinsider.com.pl, Ile zaoszczędzisz, zastępując pracowników agentami AI? Gigant udostępnił kalkulator, Grzegorz Kubera, 14.11.2024