poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKosmetyczny PR – raport Instytutu ARC Opinia i Rynek

Kosmetyczny PR – raport Instytutu ARC Opinia i Rynek

W 2004 roku dziennikarzom kosmetycznym najlepiej współpracowało się z firmami L’Oreal, Nivea i dr Irena Eris – wynika z badania „Producenci i dystrybutorzy kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych w opinii dziennikarzy” realizowanego cyklicznie przez Instytut ARC Rynek i Opinia. Dziennikarze największą uwagę zwracają na otwartość na współpracę i dostępność osób zajmujących się PR oraz dobrze przygotowane materiały prasowe. Coraz ważniejszym narzędziem promocji stały się eventy organizowane przez firmy kosmetyczne. Ich przebieg i widowiskowość – jak twierdzą dziennikarze – nie ma wpływu na ocenę jakości promowanego produktu, ale niewątpliwie pomaga go zapamiętać. L’Oreal, Nivea i Dr Irena Eris uzyskały najlepsze oceny w kategoriach firma najbardziej przyjazna dziennikarzom i firma mająca profesjonalną politykę promocyjną oraz firma godna polecenia. Najważniejszymi źródłami informacji dla dziennikarzy piszących o kosmetykach są materiały opracowywane i przesyłane przez ich producentów i dystrybutorów oraz Internet.

Dziennikarze oceniając firmy kosmetyczne oraz współpracując z nimi kładą nacisk na:
– dobrze merytorycznie przygotowane materiały z załączonymi zdjęciami i cenami,
– otwartość na współpracę z dziennikarzami, chęć udzielania informacji, szybkie reagowanie na potrzeby i prośby dziennikarzy oraz bezpośredni kontakt z dyspozycyjnym przedstawicielem firmy,
– dobrze merytorycznie przygotowane konferencje dla dziennikarzy, najchętniej połączone ze spotkaniem ze specjalistą (dla większości badanych dziennikarzy ważne jest poszerzanie wiedzy w dziedzinie kosmetologii).

Porównując wyniki tegorocznego badania z poprzednią falą okazało się, że w tym roku dziennikarze zdecydowanie bardziej podkreślali rolę własnych doświadczeń zawodowych we współpracy z firmą kosmetyczną przy wydawaniu opinii na jej temat. W 2003 r. to jakość produktu i wizerunek marki firmy odgrywał decydujące znaczenie. Co więcej w 2003 r. dziennikarze, jako główne niedociągnięcie we współpracy z firmami kosmetycznymi, wskazywali na brak odpowiedniej osoby do kontaktów z dziennikarzami w firmie kosmetycznej (brak pracownika działu PR). W tym roku problemem była raczej niemożność skontaktowania się z nimi. Główne utrudnienia we współpracy z firmami kosmetycznymi, na które skarżyli się respondenci to niekompletne materiały informacyjne, opieszałość ze stron przedstawicieli firm kosmetycznych oraz brak bezpośredniego kontaktu z takimi osobami, a także brak dbałości o stałe podtrzymywanie kontaktu z działami urody pism kobiecych.

Dziennikarze oprócz dobrze merytorycznie przygotowanych konferencji, zwracają też dużą uwagę na to, czy dana firma kosmetyczna wykaże się jakimś szczególnie pomysłowym rozwiązaniem na promocję produktu. Zgodnie z ich słowami efektowne i spektakularne widowisko nie ma wpływu na ocenę jakości produktu, ale niewątpliwie pomaga zapamiętać nowy produkt.

„Producenci i dystrybutorzy kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych w opinii dziennikarzy” to trzecia fala badania realizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia (poprzednie zrealizowano w 2000 i 2003 r.). Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów standaryzowanych w dniach 7 kwietnia – 7 maja 2005 r. na próbie 32 dziennikarzy. W badaniu wzięli udział dziennikarze współpracujący z działami urody redakcji pism kobiecych oraz po raz pierwszy dziennikarze telewizyjni i z kobiecych portali internetowych.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj