środa, 20 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKosztowny wizerunek branży finansowej

Kosztowny wizerunek branży finansowej

Masowe zmiany wizerunku branży finansowej, pociągają za sobą miliony złotych. PZU, PKO BP czy Pekao przeznaczyły ogrom pieniędzy na opracowanie nowej kampanii reklamowej. O tym jakie znaczenie niosą za sobą zmiany, jak komunikować rebranding zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa, oraz dlaczego to tak ważne mówią członkowie Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

„Na rynkach finansowych mamy od kilku lat, przede wszystkim, do czynienia ze zmiennością i niepewnością. Widać to, między innymi, po zachowaniu giełd, które nie potrafią obrać zdecydowanego kierunku. Odzwierciedla się to także poprzez kondycję finansową państw, które stoją w obliczu dużych problemów zadłużeniowych, bezrobocia i spowalniających gospodarek. To podłoże istotne dla zrozumienia tego, jak ważna jest obecnie komunikacja na rynkach finansowych w przypadku planowanych zmian właścicielskich czy wizerunkowych. Nieodpowiednie zakomunikowanie, a co za tym idzie spadek czy w najgorszym wypadku brak zaufania do tych instytucji może przynieść dla nich straty finansowe, utratę klientów. Jest to szczególnie istotne w węższej części rynku finansowego, obejmującego consumer finance. Jest to bowiem obszar, który dotyczy każdego, w mniejszym lub większym stopniu. Banki i towarzystwa ubezpieczeniowe to instytucje zaufania publicznego, które obracają pieniędzmi klientów, a z którymi mamy stosunkowo częsty kontakt. Szczególnie dotyczy to banków, bo z ich usług korzystamy niemal codziennie. Jeżeli taka instytucja stoi przed obliczem zmiany właściciela, a w związku z tym często także marki, wraz z tym powinny być przygotowane działania informujące. Komunikacja powinna być skierowana do poszczególnych grup odbiorców, a język i forma przekazu do nich dostosowane. Przede wszystkim trzeba komunikować w odpowiednim momencie przed zmianą lub zaraz po, w zależności od tego czego ona dotyczy.Główny podział komunikatów może dotyczyć przekazu wewnątrz i na zewnątrz firmy. Wewnątrz, w zależności od wielkości firmy, można zorganizować spotkanie pracowników z szefostwem albo w przypadku szerszych struktur spotkania z kierownikami poszczególnych oddziałów, informację pisemną, czy wideokonferencję. Pracownicy muszą być świadomi zmian i muszą one zostać wytłumaczone tak, aby każdy czuł się bezpiecznie i rozumiał istotę decyzji. Więcej możliwości działań daje komunikacja z otoczeniem firmy, czyli klientami, potencjalnymi klientami, inwestorami, czy kontrahentami. Do każdej z tych grup można dotrzeć innymi kanałami komunikacji. Będą to komunikaty listowne i e-maile, platformy komunikacyjne, media tradycyjne i elektroniczne. Wśród tych grup należy zastosować odpowiednią treść komunikatu, bo np. inwestorzy giełdowi i klienci mają inne pytania” – mówi Jerzy Węglarz, PR manager w firmie Home Broker, członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

„W wielu polskich firmach i instytucjach niestety nie przywiązuje się jeszcze wagi do zintegrowanej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. A posiadanie chociażby księgi identyfikacji wizualnej uważa się za fanaberię, nie mówiąc już o przygotowaniu i zastosowaniu strategii komunikacji zmian. A przecież strategicznie traktowana komunikacja organizacji z otoczeniem jest kluczowym czynnikiem sukcesu tej organizacji” – dodaje dr Maria Buszman-Witańska członek oddziału śląskiego Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, szkoleniowiec i doradca w zakresie PR, kierownik studiów podyplomowych Public relations – nowoczesna komunikacja w praktyce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj