Idealna agencja PR jest przede wszystkim wsparciem w codziennej pracy firmy, a najistotniejszym czynnikiem przy jej wyborze jest dla klienta kreatywność – wynika z badania przeprowadzonego przez Walk PR wśród dyrektorów i menedżerów odpowiedzialnych za komunikację w różnych sektorach rynku.
Agencja Walk PR postanowiła sprawdzić, jak zmieniają się potrzeby klientów oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę we współpracy i jakie kompetencje wzmacniać.
Przy wyborze agencji PR najważniejszym kryterium jest zapewnienie zespołu wyznaczonego do obsługi danego klienta – ma to kluczowe znaczenie dla 64 proc. badanych, a 25 proc. uważa to za istotne. Na drugim miejscu znalazła się znajomość branży, w której działa klient – to kluczowe dla połowy respondentów i ważne dla kolejnych 34 proc. Blisko jedna trzecia badanych za kluczowy czynnik uznaje standardy etyczne agencji, dla 42 proc. jest to ważne, a dla 23 proc. ma znaczenie.
Na etapie wyboru agencji w przetargu dla klientów najważniejsze są kreatywność i pomysł – jako decydujące określiło je 73 proc. pytanych. 58 proc. ankietowanych za kluczowy czynnik uznaje zespół wyznaczony do obsługi danego klienta, a dla 40 proc. ma on znaczenie. Trzecim najistotniejszym kryterium wyboru jest doświadczenie w branży bądź podobnych projektach – jest to decydujące dla 36 proc. i ma znaczenie dla 60 proc. badanych.
Kreatywne i niestandardowe pomysły są w stanie skłonić klientów do płacenia agencji więcej – tak odpowiedziało 71 proc. menedżerów.
Firmy poszukują przede wszystkim partnera, który zapewni im codzienne wsparcie w pracy i dobre relacje z mediami, a także dostarczy świeże pomysły przy zachowaniu zewnętrznej perspektywy. Jako idealną agencję PR badani wskazali taką, która jest dla nich wsparciem w codziennej pracy – to kluczowe dla 56 proc. badanych i istotne dla 35 proc. Gwarancja dobrych relacji z mediami jest kluczowa dla 46 proc. badanych, a istotna dla kolejnych 40 proc. 39 proc. za kluczowe uznaje świeże pomysły, a 58 proc. określa to jako istotne.
Okazuje się, że mniej istotne jest natomiast doradztwo ze strony agencji PR w zakresie digitalu i social mediów – 21 proc. badanych określiło to jako nieistotne, a jedynie 14 proc. twierdzi, że to kluczowy czynnik.
Wyznacznikiem dobrej współpracy z agencją PR jest szybkość działania – to kluczowe dla 56 proc. badanych, a ważne dla 44 proc. Orientacja w branży klienta jest z kolei kluczowa dla 44 proc., a ważna dla 52 proc. 40 proc. respondentów najbardziej ceni innowacyjność proponowanych rozwiązań, a 56 proc. uznaje to za ważne.
Najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy o agencjach są informacje od znajomych z branży – 40 proc. korzysta z nich regularnie, a 52 proc. często. W mediach internetowych wiedzy o agencjach PR regularnie poszukuje 17 proc. ankietowanych, a często robi to 52 proc.
Media społecznościowe, w tym LinkedIn, też mają duże znaczenie w pozyskiwaniu informacji o agencjach.
Ponad połowa firm (52 proc.) współpracuje z jedną agencją PR zazwyczaj od trzech do pięciu lat. 10 proc. badanych wskazało z kolei dłuższy okres, a 11 proc. – krótszy. Wśród powodów zakończenia współpracy najczęściej padały: negatywna ocena współpracy i niezadowalające wyniki oraz poczucie, że pomysły agencji się wyczerpały lub współpraca popadła w rutynę.
Badanie uwzględniało także ważnych kompetencji PR w przyszłości. Ponad połowa badanych uznała, że znaczenie PR-u wzrośnie, ale nie oczekują oni rewolucji w kompetencjach agencji PR. Najważniejsze pięć umiejętności to według badanych: : tworzenie contentu (48 proc.), doradztwo w obszarze ESG (48 proc.), komunikacja kryzysowa (46 proc.) i relacje z mediami (42 proc.). Równie często w odpowiedziach pojawiały się kompetencje digitalowe (42 proc.), a zwłaszcza influencer marketing (46 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 52 dyrektorów i kierowników PR z wiodących firm. Wykorzystano kwestionariusz przygotowany przez Walk PR. Badanie prowadzone było w dniach 1.10–5.11.2021.