Nie ma obecnie złotego środka w kreowaniu wizerunku firmy, bo rzeczywistość bardzo szybko się zmienia. „Każdy jest w stanie odkryć kreatywny i nieszablonowy sposób na to, jak odnieść wizerunkowy sukces w sieci” – mówi w rozmowie z Głosem Pomorza Mateusz Weiland, specjalista ds. kreowania wizerunku w firmie Network Solutions ze Słupska.
Choć sukces w sieci opiera się często na zaufaniu intuicji i mnożyć można przykłady niespodziewanych sukcesów akcji budowanych na przeczuciach, istnieje szereg czynników, które są „kierunkowskazem” podczas budowania wizualnej tożsamości, sposobów komunikowania, segmentowania adresatów przekazu i pozycjonowania względem konkurentów. „W sieci liczy się niepowtarzalność” – czytamy w rozmowie.
Narzędzia marketingowe dobiera się po analizie tzw. case study. Wybór nieodpowiednich metod może narazić firmę na straty. Dużym zainteresowaniem cieszą się social media. Jak twierdzi Weiland, to w tej chwili podstawowe narzędzie, polecane każdemu, jednak ważny jest sposób prowadzenia tam działań, założenie konta nie wystarczy. Inny sposób to marketing wirusowy (szeptany) – „internetowe plotkowanie”. Musi być przemyślane, nadzorowane przez specjalistę, by „plotki” nie zmieniły się w spam. Copywriting natomiast, polegający na tworzeniu unikalnych treści, wpływa na dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach. „Warto także zastanowić się nad zbudowaniem bazy mailingowej i tworzeniem newsletterów” – uważa specjalista.
Jak zaznacza, nawet wykorzystanie wszystkich tych sposobów nie gwarantuje sukcesu. „Jedynym gwarantem jest potęga naszej pomysłowości i nie wolno jej ograniczać”.
Jakie są korzyści z budowania wizerunku firmy? Wizerunek buduje przewagę wśród konkurencji. Weiland tłumaczy, że jeśli kontrahent przy zbliżonych cenach, jakości itd. będzie musiał wybrać między dwoma dostawcami, na pewno zwróci uwagę na obszar wizerunku: stronę internetową, referencje, portfolio, sposoby komunikowania się czy działania promocyjne. Internet pozwala dotrzeć do klienta szybciej, taniej i sprawniej niż tradycyjnie. Firmy zajmujące się wizerunkiem mogą dopasować treści na tyle, by szukający odbiorca trafił właśnie na tę, nie na inną informację. Największą korzyścią jest możliwość dotarcia do partnerów biznesowych.
Koszta kreowania wizerunku w sieci zależne są od skali problemu. Działania w tym obszarze to zespół indywidualnych czynności, więc wycena także jest indywidualna. Ceny wahają się od kilkuset złotych do wielu tysięcy, wiele zależy także od systemu rozliczania. Zazwyczaj jest to miesięczna opłata, bo kreowanie wizerunku to proces ciągły. „Nie sztuką jest wybicie się wizerunkiem, ale jego utrzymanie i pozostanie w świadomości uczestników rynku, jako podmiot godny zaufania – podsumowuje. (mb)