Od czasu, gdy Internet zawładnął relacjami międzyludzkimi zmieniło się podejście do kontaktów branżowych. PR, opierający się głównie na nich, wkroczył w nową erę. Pracownicy działów oraz agencji PR skupili się na szybkich reakcjach generowanych przez społeczności, a marki rozpoczęły monitoringową batalię o zapobieganie kryzysom. Należy jednak pamiętać o tym, że media społecznościowe służyć mogą nie tylko samym markom, ale i PR-owcom. Głównym ich zadaniem jest kontakt, a więc rozmowa będąca wynikiem nawiązania znajomości branżowych. W dobie szybkiego wyszukiwania treści PR-owiec powinien uważać na to, w jaki sposób istnieje w sieci, a więc panować nad wszelkimi pobocznymi elementami kontaktu branżowego.
Dbałość o wizerunek można podzielić na dwa trzony działań – zapobieganie i kreowanie. Z jednej strony należy zadbać o to, by nieodpowiednie treści nie wpływały źle na wizerunek danej osoby, z drugiej zaś – by te odpowiednie były uwydatnione. Jak zapanować nad wciąż rozwijającą się sferą SM? Na początek warto zadbać o pozornie mało istotną kwestię, a więc dosłowny wizerunek. Większość PR-owców ma profile w kilku serwisach społecznościowych. Warto zainteresować się tym, by fotografie użytkownika były w każdym z nich takie same (sprzyja to ciągłości wizerunku na zasadzie podobnej do funkcjonowania marek). W przypadku PR-owca istotne może być również to, że jego zdjęcie powinno mieć odpowiedni, neutralny charakter. W serwisach branżowych do zdjęcia można dodać znacznik firmy, o której PR dana osoba dba – dzięki temu inni użytkownicy nie będą mieli wątpliwości z przedstawicielem której firmy mają do czynienia.
Treści publikowane na profilach powinny być zgodne z branżową tematyką. Jeśli dana osoba chce publikować inne treści, powinna zadbać o niestandardowe ustawienia prywatności (szczególnie w przypadku Facebooka). Nie można tu zapomnieć o etykiecie (czy social media policy), w której podstawowymi punktami jest wystrzeganie się wulgaryzmów, nieprzychylnych komentarzy dotyczących marki oraz treści pejoratywnych.
Dla personal brandingu PR-owca szczególnie ważne jest z pewnością kreowanie wizerunku lidera opinii zarówno w kwestiach PR, jaki i innych branż (jeśli PR-owiec pracuje dla konkretnej marki). Nie powinno zatem na jego profilu zabraknąć publikacji dotyczących aktualnych badań czy raportów, sytuacji związanej z branżowym rynkiem oraz aktualnych działań firmy w której pracuje. W ramach takiego personal brandingu może się znaleźć również aktywne uczestniczenie w wymianie treści branżowych – szczególnie w formie prowadzenia dyskusji tematycznych (np. fora, grupy dyskusyjne czy publikacje marek i mediów branżowych).
Na koniec warto zadbać o bezpośrednie nawiązywanie kontaktów za pośrednictwem branżowych serwisów społecznościowych. Jeśli media społecznościowe potraktuje się jako drzwi do biznesowej rozmowy, dostęp do wielu specjalistów będzie ułatwiony.
Dorota Pindel, marketing manager w Blink Interactive