Ewaluacja efektów działań w PR – poradnik będący wynikiem współpracy podjętej przez trzy uznane organizacje, Association for Measurement and Evaluation of Communication AMEC, International Communications Consultancy Organisation (ICCO) i Public Relations Consultants Association (PRCA), to doskonały przykład na to, jak potrzeba mierzalności efektów w działaniach komunikacyjnych staje się faktem. Przygotowany przez specjalistów od PR, poradnik, to, jak sądzę, wynik wieloletnich doświadczeń biznesowych jego autorów.
W pełni zgadzam się z tezą postawioną przez jednego z twórców poradnika, Francisa Inghama, że „mierzenie skuteczności PR nie jest opcją a kwestią strategiczną dla całej branży, dzięki której można udowodnić jej wartość”. Przyznaję, że praktykując w branży PR blisko 15 lat bardzo często klienci stawiali mi pytanie – w jaki sposób i kiedy, budżet wydany na działania PR przełoży się na np. zwiększenie sprzedaży, zbudowanie lojalności klientów, poprawę wizerunku czy reputacji firmy. Nie ma się czemu dziwić – wydają określone pieniądze i chcą wiedzieć, co z tego będą mieli. Dlatego dyskusji, moim zdaniem, nie podlega sama ewaluacja, a jedynie sposób jej przeprowadzenia, czyli co i jak będziemy mierzyć. Jeszcze do niedawna mierzalność sprowadzała się jedynie do liczenia ilości uzyskanych publikacji i przeliczania ich na ekwiwalent reklamowy. Nie oddaje to jednak w pełni wartości, jaką stanowi dla firmy – uzyskana w wyniku pracy PR-owca – publikacja. Jestem przekonana, że wspomniany poradnik, wskaże korzyści płynące z procesu ewaluacji w prowadzonych przez nas projektach, a co najważniejsze podpowie, jak możemy ją przeprowadzić.
Ewa Król-Sawicka, general director, Konkret PR