niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKwartalne wyniki Facebooka zawiodły inwestorów

Kwartalne wyniki Facebooka zawiodły inwestorów

„Nasza społeczność i nasz biznes wciąż szybko rosną” – przekonuje Mark Zuckerberg w informacji prasowej, którą dołączono do wyników Facebooka za II kwartał 2018 roku. Komentarze po ich opublikowaniu pokazują jednak, że inwestorzy nie są tak optymistyczni jak założyciel portalu.

Facebook rzeczywiście rośnie, choć nie tak szybko, jak przewidywali giełdowi działacze. Przychody w II kwartale wyniosły 13,231 mld dolarów (rokroczny wzrost o 42 proc.), zysk netto – 5,106 mld dolarów (+31 proc.). Portal Zuckerberga zarabia coraz więcej na reklamach (w II kwartale miał z nich 13,038 mld dolarów, więcej o 42 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej), większa jest też liczba aktywnych dziennie użytkowników (obecnie wynosi ona 1,47 mld, 11 proc. więcej niż w II kwartale 2017 roku).

Przychody Facebooka w ujęciu kwartalnym
Źródło: investor.fb.com

Zysk netto Facebooka w ujęciu kwartalnym
Źródło: investor.fb.com

Bloomberg.com w jednym z komentarzy zauważa, że po opublikowaniu tych wyników w ciągu jednego dnia wartość giełdowa Facebooka zmalała o ponad 20 proc., najmocniej w historii firmy. Źródło wskazuje, że powodów jest kilka: tempo wzrostu przychodów było nie tylko najmniejsze od 2015 roku, lecz także słabsze od oczekiwanego przez inwestorów; portal wydaje też więcej pieniędzy niż rok wcześniej, a koszty operacyjne rosną szybciej niż przychód. Słabnie też tempo przyrostu użytkowników, którzy korzystają z serwisu każdego dnia – bloomberg.com wykazuje, że jest najniższe w historii Facebooka.

„Możliwe, że portal po prostu osiągnął już szczyt swoich możliwości wzrostu, a większość użytkowników swoje konta na Facebooku już ma. Może jednak wyniki są efektem lat negatywnych nagłówków” – zastanawia się Shira Ovide z bloomberg.com. W podobnym tonie komentują m.in. autorzy z The New York Timesa czy CNBC.

Źródło podaje, że Facebook nie spodziewa się odwrócenia spadkowego trendu w najbliższym czasie. Tutaj również działacze portalu wymieniają kilka przyczyn: inwestują w nowe typy usług dla użytkowników, pracują nad poprawą bezpieczeństwa ich danych (w związku z wprowadzeniem w Europie GDPR, rozporządzenia o ochronie danych osobowych), zatrudniają też coraz więcej osób (w Facebooku pracuje ich teraz ponad 30 tys., 47 proc. więcej niż rok wcześniej), którzy mają m.in. przeciwdziałać manipulowaniu opinią publiczną.

Wyniki Facebooka za poprzedni kwartał 2018 roku były tymczasem wyższe od oczekiwań inwestorów. (mp)

Zdjęcie główne: Facebook F8 2017 San Jose Mark Zuckerberg, [CC BY 2.0], Anthony Quintano, via flickr.com

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj