Lasy Państwowe ruszyły z nową kampanią, w której apelują do grzybiarzy, aby korzystając z dóbr lasu, dali mu też coś od siebie i zabrali ze sobą śmieci. W akcji „#zabierz5zlasu” wykorzystano sztuczną inteligencję, która ma za zadanie pokazać skalę problemu.
Jak informuje instytucja, w 2023 roku Lasy Państwowe zebrały i wywiozły z polskich lasów 80,6 tysiąca metrów sześciennych śmieci, za co zapłaciły 32,5 mln zł. Załadowanie ich na TIR-y i ustawienie w przestrzeni miejskiej spowodowałoby, że w Warszawie powstałby korek od Pałacu Kultury i Nauki do Muzeum w Wilanowie.
Aby ukazać skalę problemu, Lasy Państwowe wykorzystały sztuczną inteligencję do wygenerowania specjalnych grafik, które przedstawiają fikcyjne gatunki grzybów, w tym Puszynkę leśną, Butelczaka wiecznistego, Papierzaka szkaradnego, Elektrusa rdzawego oraz Mobilka oponiastego. Zostały one stworzone na podobieństwo śmieci pozostawianych w lasach. Jak podkreślają twórcy kampanii, pomimo że fikcyjne gatunki grzybów zaprojektowała sztuczna inteligencja, to problem śmieci jest jak najbardziej prawdziwy.
„Te gatunki grzybów są fikcyjne, wykreowała je sztuczna inteligencja, ale problem dla nas – leśników, jest bardzo realny. Mimo że na przestrzeni lat obserwujemy spadek ilości śmieci w lasach, to koszt ich usuwania z lasu stale rośnie. Nadal jest źle i nadal mamy w lasach górę śmieci, której uprzątniecie, jest bardzo kosztowne” – mówi Bartłomiej Barański z Biura Prasowego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
Każdy leśniczy, podleśniczy i inżynier nadzoru ma w samochodzie worek na śmieci i jednorazowe rękawiczki. Terenowi pracownicy Lasów Państwowych codziennie zbierają w lesie śmieci. Instytucja apeluje, aby przyłączyć się do działania. Zgodnie z hasłem „#zabierz5zlasu”, Lasy Państwowe zachęcają: jeśli ktoś napotka w lesie śmieci, niech zabierze ze sobą, chociaż pięć z nich, aby przyczynić się do pomocy przyrodzie.
Lasy Państwowe przekazują, że za równowartość kosztów, jakie poniosły w 2023 roku za zebranie i wywóz śmieci z lasu, można byłoby zakupić ponad 50 w pełni wyposażonych karetek pogotowia lub ponad 30 wozów strażackich. To również około 1/5 kwoty, jaką instytucja przeznacza każdego roku na ochronę przeciwpożarową.
Śmieci pozostawiane w lasach stwarzają zagrożenie pożarowe, zanieczyszczają ekosystemy i bywają śmiertelnymi pułapkami dla owadów i zwierząt. Raz wyrzucone w lesie pozostaną tam bardzo długo – Papieprzak szkaradny zostanie ponad miesiąc, ale Butelczak wiecznisty już 500 lat – zaznaczają Lasy Państwowe.
Koncepcja akcji powstała we współpracy Lasów Państwowych z ekspertami ds. wykorzystania technologii AI, w tym z Szymonem Demirkolem, który był odpowiedzialny za koncepcję, realizację i koordynację produkcji materiałów AI, i Martinezem Swystunem, który zajął się realizacją produkcji materiałów AI. Za koordynację kampanii i nadzór merytoryczny Lasów Państwowych odpowiadają Anna Choszcz-Sendrowska i Bartłomiej Barański. (ao)
Chcesz dowiedzieć się jak wykorzystać AI w komunikacji marketingowej? Przyjdź na wydarzenie: Kongres PRoto: AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?