Coraz trudniej zrobić wrażenie, coraz większe panuje rozluźnienie norm, zasad i stylów, coraz częściej „modne to, co wygodne”, zarówno w zachowaniu jednostek, jak i działalności firm i instytucji. Do tego dochodzi język – również biznesu i mediów. Eleganckie rzekomo damy, pozujące na kreatorki smaku, bluzgają z ekranu telewizora wulgaryzmami, bez żadnego ku temu powodu czy uzasadnienia. Czyżby rzeczywiście nie należało przejmować się przynajmniej podstawowymi wymogami etykiety i savoir-vivre’u?
Jednocześnie pracodawcy coraz częściej szkolą swoich pracowników, zwłaszcza tych młodszych, w znajomości dobrych manier i ogłady: od sposobu przedstawiania się – lub przedstawiania osób trzecich – przez dobór właściwego stroju do konkretnej okazji, po reguły doboru win i potraw lub wręcz zasady nakładania potraw na talerz na przyjęciach koktajlowych.
Umiejętność odnalezienia się w meandrach towarzyskiej i biznesowej etykiety, zwłaszcza w zawodach i funkcjach takich jak PR, komunikacja, relacje inwestorskie, lobbying, fundraising, kontakty z mediami (również zagranicznymi), itp., często determinują postęp kariery zawodowej, nie mówiąc o komforcie psychicznym osoby, dla której kontakty międzyludzkie na wysokim poziomie to chleb codzienny.
Istnieje zatem konkretna potrzeba: chcemy być postrzegani jako naturalni światowcy, zwłaszcza w coraz częstszym zetknięciu z przedstawicielami innych kultur i świata międzynarodowego biznesu. Oczywiście nie trzeba stawać się niewolnikiem wydumanych konwenansów i sztucznych pozorów, ale znajomość i przestrzeganie pewnych zasad jeszcze nikomu nie zaszkodziło…
W naszej sesji przyglądniemy się różnym sytuacjom z życia biznesowego, które przysparzają zawodowych dylematów PR-owcom i innym specjalistom odpowiedzialnym za wizerunek oraz reputację firm i instytucji.
Zbigniew Lazar
Zbigniew Lazar jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Dowiedz się więcej o szkoleniu na temat etykiety w biznesie dla PR-owców. Zapisz się dzisiaj, 16 września, do końca dnia.
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne.