Regularne szkolenia medialne w dużych korporacjach, zwłaszcza zagranicznych to norma: członkowie zarządów – nie mówiąc już o pracownikach działów PR i komunikacji – przechodzą je rutynowo co rok-półtora, żeby nie wyjść z wprawy. Nawet Amerykanie, o których myślimy, że rodzą się ze swobodą wypowiedzi i naturalnym „PR smile” utrzymują, że wystąpienia publiczne są jak śmierć i podatki: każdy normalny człowiek się ich boi.
Wszyscy chyba znamy również to uczucie, gdy bez kamery mówimy płynnie i ze swadą a w momencie, gdy ktoś ją włączy, nawet tę w telefonie komórkowym, zaczynamy nagle zastanawiać się, jak sklecić zdanie i „plątać w zeznaniach”.
Niewątpliwie, jak nas widzą – tak się sprzedamy, dlatego też ważne jest dziś nie tylko to, co mówimy, ale również jak to mówimy – i jak wyglądamy, gdy to mówimy. Kandydaci w wyborach do Parlamentu Europejskiego odkrywają właśnie tę starą prawdę boleśnie na własnej skórze robiąc z siebie błaznów w spotach przedwyborczych i wywiadach telewizyjnych. Tzw. pójście na żywioł może być OK np. podczas kręcenia „Rejsu”, ale nie w sytuacjach, gdy reprezentujemy naszą firmę, organizację – czy samych siebie – w ważnych, oficjalnych sytuacjach.
Solidne przygotowanie i przećwiczenie, być może po raz kolejny w życiu, na przykład technik i metod wywierania wpływu i wrażenia, przekonywania i perswazji, unikania kontrowersji, czy radzenia sobie w trudnych sytuacjach medialnych pomoże nam pokonać tremę i wyjść z opresji, czy to językowych, czy sytuacyjnych. Kolejna stara prawda: bądźmy przygotowani na najgorsze – wtedy ono się nie stanie.
Musimy również pamiętać o tym, że w zasadzie każde wystąpienie publiczne ma jeden cel: przekazanie informacji w sposób jasny, prosty i interesujący. Czy to tzw. „setka” przed kamerą TV, czy wywiad radiowy, czy wewnątrzfirmowa prezentacja, czy udział w panelu dyskusyjnym podczas konferencji naukowej – cel jest jeden: przekazanie informacji w sposób jasny, prosty i interesujący. I jeszcze jeden wymóg – krótko i zwięźle. Czy ktokolwiek z nas pamięta sytuację, gdy po czyimś wystąpieniu stwierdził: „Szkoda, że ta prezentacja była taka krótka”?
Zbigniew Lazar
Zapraszamy na szkolenie otwarte z autorem
Wystąpienia publiczne i przed kamerą
Już 23 maja (piątek)
Warszawa
Szkoleniu towarzyszą praktyczne ćwiczenia z kamerą
Sprawdź PROGRAM SZKOLENIA
Zapisz się na szkolenie
Zapraszamy!
Zbigniew Lazar jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne