„Lekarz z Empatii” – pod taką nazwą agencja Be Communications zainaugurowała plebiscyt, w którym wybrani zostaną medycy najlepiej komunikujący się z pacjentami. Agencja opracowała też raport na temat empatycznej relacji lekarz–pacjent.
24 listopada 2021 roku wystartował plebiscyt „Lekarz z Empatii”, którego celem jest uhonorowanie tych lekarek i lekarzy, którzy „w swojej codziennej niełatwej i odpowiedzialnej pracy wyróżniają się pełną empatii postawą, wierzą w terapeutyczny sens dialogu z pacjentem i w to, że często empatyczny lekarz sam może być lekiem”. Be Communications przygotowało pro bono ten autorski projekt z okazji swojego dziesięciolecia działalności. Agencja prowadzi na co dzień m.in. programy edukacji i komunikacji w zakresie promocji zdrowia. „Okrągły jubileusz 10-lecia funkcjonowania na rynku postanowiliśmy celebrować przeprowadzeniem kampanii społecznej adresującej ważki temat współpracy i dialogu w relacji lekarz-pacjent” – przekazuje firma PR.
Kandydatów do tytułu może zgłosić każdy, kto jako pacjent otrzymał fachową pomoc, jak również poczuł gotowość lekarza do wysłuchania go, cierpliwego wytłumaczenia celu i przebiegu leczenia. Zgłoszenia są przyjmowane za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie lekarzzempatii.pl do 21 stycznia 2022 roku.
Laureaci Plebiscytu zostaną ogłoszeni na wiosnę 2022 roku, a wyłoni ich kapituła złożona z przedstawicieli wiodących organizacji pacjenckich w Polsce oraz dziennikarzy zajmujących się tematyką zdrowotną. Nominowanych do tytułu poznamy 24 lutego 2022 roku.
Partnerem pro-bono plebiscytu jest Instytut Monitorowania Mediów, który dba o stały monitoring doniesień na temat inicjatywy.
Przy okazji inauguracji projektu przeprowadzono badanie na temat znaczenia relacji lekarz – pacjent, analizujące opinie pacjentów o lekarzach zamieszczone w portalu Ranking lekarzy. Na tej podstawie którego powstał raport opisujący cztery kluczowe czynniki empatii. Są to zaangażowanie (wnikliwa analiza schorzenia), dostępność (skupienie na pacjencie), kultura osobista (delikatność i takt) oraz komunikatywność (umiejętnością wytłumaczenia procesu leczenia). Te cztery wymiary wykorzystano do stworzenia zobiektywizowanej skali w formularzu zgłoszeniowym, która pozwala zgłaszającym ocenić swoich kandydatów.
Jak wskazują autorzy raportu, pacjenci oceniają poradę lekarską oraz samego lekarza przez pryzmat komunikacji z nim. „Łatwo to zaobserwować, czytając opinie pacjentów o lekarzach na popularnych portalach. Lekarze najwyżej oceniani, to zazwyczaj ci, pod których nazwiskami ukazują się wpisy: wszystko dokładnie tłumaczy czy cierpliwie odpowiada na każde pytanie” – czytamy w publikacji. Okazuje się, że zwykle powodem zamieszczenia opinii o lekarzu – czy to pozytywnej, czy negatywnej – jest atmosfera panująca na wizycie oraz podejście lekarza do pacjenta. „Kompetencje zawodowe lekarza uważane są za warunek niezbędny i oczywisty, a co za tym idzie same przez siebie nie prowokują do zamieszczenia opinii” – wynika z raportu.
Pełny raport można znaleźć na stronie. (mb)