sobota, 10 maja, 2025
Strona głównaAktualnościW mediachLekarze ofiarami deepfake’ów. Reklamują preparaty, których nigdy nie polecali pacjentom

Lekarze ofiarami deepfake’ów. Reklamują preparaty, których nigdy nie polecali pacjentom

Jakiś czas temu było głośno na temat sprawy doktora Michała Sutkowskiego, którego wizerunek został wykorzystany do reklamy pewnego preparatu. Problem polegał jednak na tym, że lekarz nigdy nie polecał go swoim pacjentom. Podobna sytuacja przytrafiła się profesorowi Szaflikowi. Jego wizerunek również został bezprawnie wykorzystany, co, jak podkreślił lekarz, jest „perfidnym i podłym oszustwem, które może narazić pacjentów na utratę zdrowia” – opisuje rp.pl.

Źródło podaje, że profesor jest znanym okulistą i specjalistą w dziedzinie leczenia chorób oczu. O tym, że skradziono jego wizerunek, miał dowiedzieć się od pacjenta. „Zadzwonił do mnie z pytaniem, czy rzeczywiście wystąpiłem w reklamie. Oczywiście zaprzeczyłem, ale zainteresowałem się sprawą” – przekazał „Rzeczpospolitej” Szaflik.

Profesor pojawił się w nieprawdziwych reklamach i zmontowanych materiałach wideo. W filmach tych miał rzekomo zachęcać do przyjmowania preparatu, którego nigdy nie polecał swoim pacjentom. Ponadto, w fałszywych reklamach miał nawoływać do zaprzestania dotychczasowego leczenia. Jest to szczególnie niebezpieczne ze względu na fakt, że, jak podkreślił w rozmowie ze źródłem Szaflik, miesiąc niestosowania leków w przypadku niektórych chorób oczu może doprowadzić do ślepoty lub znacznego ograniczenia widzenia – dowiadujemy się.

Do stworzenia reklamy wykorzystano materiały z prawdziwych wywiadów przeprowadzonych z profesorem. Używając animacji i podłożonego głosu, zmontowano je w jeden film. Źródło zauważa, że to klasyczny deepfake wykonany przy pomocy sztucznej inteligencji. Fałszywe reklamy miały pojawiać się na Facebooku. Kliknięcie w nie powodowało, że trafiało się na strony zarejestrowane na różnych zagranicznych domenach.

Jak czytamy, podobnie jak w przypadku umorzonej sprawy Sutkowskiego, próby zmierzające do skutecznego usunięcia fałszywych materiałów z udziałem Szaflika na ten moment nie posunęły się na przód. Nie ma bowiem regulacji prawnych, które pozwalałyby walczyć z deepfake’ami. Nawet pomimo tego, że lekarz nie ma prawa dowolnie występować w reklamach leków, a co dopiero suplementów czy niesprawdzonych preparatów. (ao)

Źródło: rp.pl, Prof. Szaflik wykorzystany do reklamy preparatu. Plaga deepfake’ów z „udziałem” lekarzy?, Nadia Senkowska, 19.04.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj