Lidl stworzył program edukacyjny dla klientów i przeprowadził cykl szkoleń dla rzeczników konsumentów oraz Inspekcji Handlowej. Sieć wykonuje w ten sposób zobowiązania nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za nagłe zakończenie kampanii promocyjnej przed zapowiadanym wcześniej terminem 30 dni. Zdaniem UOKiK-u działanie firmy mogło „naruszać zbiorowe interesy konsumentów”.
Chodzi o akcję, o której informowaliśmy w listopadzie 2016 roku. Promocja, której celem było, według przedstawicieli marketu, „zagwarantowanie klientom całkowitej satysfakcji z zakupionych [w markecie – przyp. red.] produktów marek własnych”, umożliwiała konsumentom otrzymanie zwrotu kosztów za rzeczy, z których nie byli zadowoleni. Niektórzy wykorzystywali jednak akcję w sposób daleki od przewidzianego przez organizatorów. W sieci pojawiło się wiele doniesień na temat ludzi, którzy przynosili do Lidla… śmieci po zużytych produktach.
Czytaj więcej: Promocja Lidla: „Sprytnie i tanio” nie zawsze oznacza dobrze
W związku z zaistniałą sytuacją Lidl zdecydował się na przedterminowe zakończenie promocji. UOKiK stwierdził, że „działanie spółki mogło stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów”. Lidl zadeklarował polubowne rozwiązanie sprawy i zobowiązał się m.in. do zorganizowania akcji edukacyjnej dla klientów i szkoleń dla rzeczników konsumentów. Urząd zgodził się na takie warunki.
W ramach realizacji tych zobowiązań sieć dyskontów przygotowała program edukacyjny, który ma przekazywać wiedzę z zakresu praw konsumenckich. Obejmuje on takie tematy jak m.in. reklamacja czy bezpłatna pomoc konsumencka oraz roszczenia wobec przedsiębiorców, którzy stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Akcja trwa od 12 listopada do 3 grudnia 2018 roku. Platforma szkoleniowa jest dostępna na stronie portaledu.lidl.pl.
Oprócz tego firma przeprowadziła osiem jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów oraz Inspekcji Handlowej. (pp)