W czerwcu 2020 roku ruszyła kampania „The Lockdown”, której organizatorem jest Teatr 21 – inicjatywa włączająca, w ramach której osoby z autyzmem i zespołem Downa mogą jednocześnie zarabiać i rozwijać swoją pasję do aktorstwa. Celem akcji jest zebranie środków na pierwszy prawdziwy dom dla teatru, który dotychczas działał dzięki uprzejmości partnerów.
Dzięki zbiórce powstanie Centrum Sztuki Włączającej – czyli pierwsza ogólnodostępna instytucja w Warszawie w całości zajmująca się twórczością artystów z niepełnosprawnościami. W Centrum odbywać się mają m.in. spotkania z artystami, warsztaty dla rodzin i osób starszych, wykłady z zakresu studiów o niepełnosprawności czy wystawy artystów sztuk wizualnych. Przestrzeń i odbywające się w niej wydarzenia mają być dostosowane do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Program Centrum Sztuki Włączającej jest współfinansowany przez m.st. Warszawę. Otwarcie instytucji planowane jest na jesień 2020 roku.
Jak tłumaczą organizatorzy, w czasie społecznej izolacji wywołanej pandemią koronawirusa w mediach społecznościowych można było zobaczyć wiele wpisów użytkowników, tęskniących za korzystaniem ze standardowych wyjść czy atrakcji. Pandemia pokazała, jak uprzywilejowane są osoby pełnosprawne, które na co dzień mają tego typu rzeczy na wyciągnięcie ręki – osoby niepełnosprawne nawet po zniesieniu obostrzeń nie będą mogły z nich korzystać.
Nierówność i wykluczenie osób z niepełnosprawnościami są punktem wyjścia kampanii. W ramach akcji nakręcono film, w którym aktorzy teatru odgrywają wybrane z sieci cytaty, dotyczące znanych odbiorcom atrakcji. „Bohaterowie spotu może nie latają na zakupy do Dubaju ani nie chwalą się w mediach społecznościowych zdjęciami brunchu, ale robią coś niesamowicie ważnego – przełamują bariery. Sięgają po wymarzoną samodzielność, pokonując wykluczenie z pewnych sfer i definiując te obszary na nowo, na scenie Teatru 21” – tłumaczą organizatorzy. Premiera spotu odbyła się 6 czerwca 2020 roku.
„Aktorzy teatru marzą o miejscu, w którym będą mogli rozwijać swoje pasje, realizować się artystycznie i dzielić się swoją sztuką z innymi. Takim miejscem ma się stać Centrum Sztuki Włączającej. Miejscem, które na polu sztuki umożliwi spotkania osób z niepełnosprawnościami z pełnosprawnymi na równych prawach” – wyjaśniają organizatorzy.
Kampania komunikowana będzie całkowicie w social mediach. Za kreację i produkcję kampanii odpowiadają agencja 180heartbeats + JUNG v MATT i dom produkcyjny F25, które pracują pro bono. Z tego względu działania wizerunkowe opierają się w dużej mierze na dobrej woli redakcji oraz zaangażowanych społecznie influencerów i społeczności aktorów – przekazują organizatorzy. (ak)
Zdjęcie główne: youtube.com – Teatr 21