Louis Vuitton, francuski dom mody, po opublikowaniu w sieci zdjęć najnowszej kolekcji został skrytykowany i oskarżony o „kulturowe zawłaszczenie”. Powodem oburzenia internautów ma być jeden z produktów, który jest niemal identyczny jak ręcznie haftowana rumuńska bluzka, znana jako „ie” – podaje theguardian.com.
La Blouse Roumaine, sklep internetowy umożliwiający rzemieślnikom sprzedaż ich produktów i zajmujący się promowaniem dziedzictwa kulturowego Rumunii, oskarżył Louis Vouitton o „naruszenie praw kulturowych” kilku społeczności po tym, jak francuski dom mody wypuścił najnowszą kolekcję zawierającą podobną do „ie” bluzkę bez przyznania, że jest ona symbolem rumuńskiej kultury ludowej. Sklep zażądał, aby Louis Vouitton wycofał produkt, dopóki nie uzyska zgody na wykorzystanie wzoru kulturowego – czytamy.
Źródło: instagram.com/lablouseroumaine
„Musimy chronić nasze niematerialne dziedzictwo kulturowe. To nasze kulturowe prawo do wyrażania naszej tożsamości poprzez te ubrania, poprzez te tradycyjne stroje. Są one częścią historii Rumunii” – przekazała agencji Associated Press Andreea Diana Tanasescu, założycielka La Blouse Roumaine, cytowana przez źródło.
Jak czytamy, sklep Blouse Roumaine podkreślił, że produkty projektantów są często sprzedawane po wygórowanych cenach, co sprawia, że domy mody „pozbawiają je znaczenia kulturowego, autentyczności i historii wplecionych w każdą nić przez ręce wykwalifikowanych rumuńskich rzemieślników”.
Raluca Turcan, minister kultury w Rumunii, opublikowała na Facebooku wpis, w którym poprosiła francuski dom mody o przyznanie „dziedzictwa i wartości kulturowej tradycyjnego modelu bluzki ze wstążkami” – podaje źródło.
Zarówno Ministerstwo Kultury, jak i Louis Vuitton nie odpowiedzieli na prośbę The Guardiana o komentarz. Produkt, który wywołał oburzenie, zniknął ze strony francuskiego domu mody. (ao)
Źródło: theguardian.com, Louis Vuitton accused of cultural appropriation of Romanian blouse, Ashifa Kassam and agencies, 5.06.2024