W naszym kraju mamy zatrważająco niską wiedzę o idei i zasadach działań społecznie odpowiedzialnych firm komercyjnych, jak i instytucji publicznych. Ten brak wiedzy o CSR występuje nawet wśród młodzieży akademickiej – gdy na pierwszych zajęciach zapytałem ponad stuosobową grupę słuchaczy, ile osób słyszało ten termin rękę podniosło tylko kilka osób. Niestety, przykład idzie z góry. Od wielu lat instytucje rządowe naszego państwa nie zaangażowały się dostatecznie w promowanie zasad odpowiedzialnego biznesu w Polsce. A jesteśmy do tego zobowiązani poprzez akceptację ustaleń Unii Europejskiej sformułowanych np. w tzw. Green Paper z 2001 roku. W myśl obecnych tam zaleceń przedsiębiorstwo ma dobrowolnie dbać o to, by klienci otrzymywali towary i usługi wysokiej jakości, kontrahenci liczyli na uczciwe transakcje, a pracownicy na dobre traktowanie i godziwe zarobki. Te ambitne i szlachetne założenia nie wydają się być ważnymi dla polskiego rządu, gdyż jak inaczej można zinterpretować zarządzenie nr 60 Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 2013 roku likwidującego w Ministerstwie Gospodarki Zespół do spraw Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw. Na resortowej stronie tego Ministerstwa wciąż jest obecna zapowiedź sprzed roku: „Po wypracowaniu nowej koncepcji działania w obszarze Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw zostanie wprowadzona aktualizacja na niniejszej stronie internetowej.” Może właśnie pojawienie się Mapy Komunikacji CSR pomoże zrealizować to przyrzeczenie?
Opracowana Mapa jest świetnym pomocnikiem w zaplanowaniu, organizacji i monitorowaniu działań każdej instytucji, która chciałaby zaangażować się w realizację idei CSR, to znaczy w swojej działalności biznesowej uwzględniać swój wpływ na otoczenie społeczne i środowisko naturalne, pozostawać w stałym kontakcie ze swymi interesariuszami, czyli z wszystkim mającymi związek z działalnością przedsiębiorstwa, w tym na pierwszym miejscu ze swoimi pracownikami będącymi przecież największym kapitałem firmy. W kontekście CSR rozumiemy przez to także rzetelne i systematyczne przekazywanie wszelkimi kanałami informacji dotyczących oczekiwań firmy wobec pracowników odnośnie standardów etycznych obowiązujących zarówno pracowników jak i kadrę kierowniczą wszystkich szczebli. Oczekiwania pracowników rosną i może to być także dodatkowym impulsem dla kadry menedżerskiej przedsiębiorstw, by z większą uwagą zapoznać się – na początek – z Mapą Komunikacji CSR. Mapę tę poleciłbym też jako obowiązkową lekturę Premierowi i wszystkim członkom Rady Ministrów.
prof. Jerzy Olędzki, UW
PRoto.pl jest patronem medialnym Mapy Komunikacji CSR