W październiku 2024 roku ruszyła kampania społeczna „#BadajSięMamo”, której celem jest zwiększenie świadomości na temat raka piersi oraz zachęcenie kobiet do regularnych badań profilaktycznych. To wspólna inicjatywa marki Chicco, oferującej produkty dla dzieci, i uPacjenta, firmy oferującej domowe pobranie krwi, które ruszają z akcją przy okazji Światowego Miesiąca Świadomości Raka Piersi.
W społeczeństwie w dalszym ciągu funkcjonuje wiele nieprawdziwych przekonań na temat zachorowalności na raka piersi. Organizatorzy akcji „#BadajSięMamo” chcą walczyć z jednym z popularnych mitów mówiącym o tym, że kobieta w ciąży oraz karmiąca piersią nie może zachorować na raka piersi.
„Badania pokazują, że nawet do 10 proc. nowotworów piersi u pacjentek poniżej 40 roku życia rozpoznawanych jest u kobiet w ciąży. Średnio 1 na 1000 ciężarnych zmaga się z tym nowotworem. Aż 75 proc. z tych pacjentek diagnozowanych jest z opóźnieniem ze względu na zaniechanie wykonania USG piersi w ciąży. Karmienie piersią, owszem, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi (o 4.3 proc. na każde 12 miesięcy karmienia piersią), ale nie chroni przed nim w 100 proc.” – przekazują organizatorzy kampanii.
W ramach projektu przeprowadzono sondę uliczną w Warszawie, podczas której kobiety w różnym wieku mierzyły się z mitami na temat raka piersi. „Uczestniczki sondy odczytywały na głos i interpretowały statystyki dotyczące nowotworu piersi. Przy tej okazji kobiety były edukowane w zakresie profilaktyki oraz mogły zadać organizatorom sondy trapiące ich pytania z tego zakresu” – przekazują organizatorzy.
Ponadto w ramach akcji przez cały miesiąc w kanałach marek Chicco i uPacjenta pojawiały się będą treści edukujące w zakresie profilaktyki nowotworowej. Marka Chicco stworzyła też w swoich kanałach w social mediach przestrzeń, w której użytkowniczki mogą zasięgnąć eksperckiej wiedzy oraz podzielić się własnymi historiami.
Chicco razem z uPacjenta zorganizowały także konkurs w sieci sklepów Świat Dziecka, w którym do wygrania są zaproszenia na pełen pakiet badań profilaktycznych.
Powstały też specjalne kody rabatowe na pakiety badań uPacjenta, które mają zachęcić kobiety do profilaktyki.
Kampanię wspierają też influencerki oraz osoby ze świata medycznego działające w sieci. Już 22 października 2024 roku odbędzie się webinar „Karmienie piersią a rak piersi”, który poprowadzi położna Julia Szymborska działająca na Instagramie jako @julia_polozona. (kn)