Od samego początku wojny w Ukrainie wojska rosyjskie oznaczają swoje czołgi i ciężarówki literą „Z” – podaje businessinsider.com.pl Symbol ten budzi coraz silniejsze skojarzenia z siłami zbrojnymi agresora, dlatego marki wycofują ten znak ze swoich logotypów, jeśli występuje on samodzielnie – czytamy. Na taki ruch zdecydowali się szwajcarski ubezpieczyciel Zurich i polska firma transportowa Zasada Trans Spedition.
Firma ubezpieczeniowa Zurich usunęła logo firmy (biała litera „Z” na niebieskim tle) ze swoich wszystkich kanałów w mediach społecznościowych – podaje businessinsider.com.pl. Źródło zauważa, że teraz w identyfikacji wizualnej firma posługuje się pełną nazwą wpisaną w okrąg. Nie chce być ona mylnie łączona z reżimem Putina, dlatego używa jako znaku firmowego pełnej nazwy przedsiębiorstwa – opisuje źródło.
Na podobny krok zdecydowała się również brzeska spółka Zasada Trans Spedition – przekazuje bochnianin.pl. Z budynków centrów logistycznych zdjęto literę „Z” wpisaną w kwadrat. Logotyp usunięto także ze stron internetowych i mediów społecznościowych. Rzecznik prasowy firmy Adrian Zaleśny powiedział serwisowi bochnianin.pl, że ma to związek z „działaniami wojsk za wschodnią granicą naszego kraju i oznakowaniem pojazdów rosyjskich”. Tłumaczył, że spółka nie chce, aby „logo było utożsamiane z jakimikolwiek wrogimi działaniami wobec naszych sąsiadów”, dlatego podjęła decyzję o „zmianie wizerunku graficznego”. Dodał również, że firma aktywnie angażuje się w pomoc Ukrainie m.in. przez udostępnianie swoich ciężarówek.
Symbol „Z” budzi coraz większe kontrowersje i w niektórych źródłach jest opisywany nawet jako „nowa swastyka”. W Czechach przygotowywane są instrukcje dla policjantów na temat tego, w jaki sposób postępować w przypadku eksponowania znaku – przekazują za czeskim portalem Expats wiadomosci.gazeta.pl.
Czytaj więcej: Dom mody Louis Vuitton krytykowany za nową kolekcję biżuterii
Czytaj też: Koniec wódki Stolichnaya
(as)