Francja rozważa zakazanie niektórych marek tytoniowych, ponieważ są „zbyt fajne”. O sprawie pisze portal theguardian.com.
Jak czytamy, firmy tytoniowe we Francji żądają wyjaśnień w związku z nowym prawem w dziedzinie zdrowia publicznego (na podstawie europejskiej dyrektywy), które zakłada, że niektóre marki mogą zostać usunięte z rynku, bo wydają się po prostu „zbyt fajne”. Z nowego prawa wynika, że wyrób tytoniowy „nie może zawierać żadnego elementu, który przyczynia się do promocji tytoniu”. Dyrektywa sugeruje, że produkty te nie powinny kojarzyć się m.in. z męskością, kobiecością, szczupłością czy towarzyskością – czytamy.
Wśród zagrożonych marek są m.in. Gitanes i Gauloises. Zakaz mógłby objąć również marki takie jak Lucky Strike, Marlboro Gold oraz Vogue. Jak czytamy, według resortu opakowania Gauloises i Gitanes stanowią „kobiece ikony”. Na opakowaniu Gitanes widać np. postać kobiety z wachlarzem. Marka Vogue kojarzy się natomiast z młodzieżą, a Lucky Strike, Fortuna i Marlboro Gold (wcześniej Marlboro Light) sugerują „szczęście i sukces” – czytamy.
W maju Francja nakazała producentom papierosów stworzyć neutralne opakowania. Projekt ustawy zakłada, że od listopada francuskie sklepy mogą sprzedawać papierosy tylko w opakowaniach jednakowej wielkości i koloru, które mają małą, jednolitą czcionkę – podaje źródło.
Jak dalej czytamy, zaniepokojeni producenci papierosów napisali do francuskiego premiera, prosząc o spotkanie „z uwagi na powagę i pilność sytuacji”. Chcą bowiem wyjaśnień i możliwości odwołania się od nowej ustawy. Twierdzą też, że dyrektywa UE została zastosowana w sposób „nieproporcjonalny”. (mb)