piątek, 8 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościMarki technologiczne w mediach: głośno o Facebooku, pozytywnie o Samsungu

Marki technologiczne w mediach: głośno o Facebooku, pozytywnie o Samsungu

Polacy w internetowych rozmowach o najdroższych technologicznych markach świata najczęściej wymieniają Facebooka, lecz największe emocje wywołują dyskusje o Samsungu – wynika z analizy wpisów w mediach społecznościowych w IMM. Siły podobnie rozkładają się w mediach tradycyjnych, lecz dziennikarze w prasie, radiu lub TV w swoich publikacjach na temat marek rzadziej używają wyraźnych i jednoznacznych ocen i częściej skupiają się na informacji, a nie publicystyce.

 

Grafika: Moduł Analityczny IMM, TOP3 najpopularniejsze marki technologiczne: dyskusja w czasie.

 

Facebook w blasku fleszy
W social media najłatwiej trafić na wzmiankę o portalu Marka Zuckerberga ale to autorzy wpisów o koreańskim gigancie najczęściej wyrażają emocjonalny stosunek do tematu. Z reguły – w przychylny marce sposób.

 

Grafika: Moduł Analityczny IMM, TOP3 najpopularniejsze marki technologiczne: udział w dyskusji

 

W kwietniu Facebook pojawił się w blisko 130 tysiącach polskojęzycznych komentarzy i artykułów w portalach internetowych i serwisach społecznościowych. Na drugim miejscu, choć daleko za liderem, znalazła się marka Apple z blisko 72 tysiącami wpisów. Na podium popularności znajdziemy jeszcze Google, wspominane w dyskusjach 52 tysiące razy. Zaraz za nimi uplasowały się Samsung (30 tysięcy komentarzy), Microsoft (15 tysięcy) i IBM (niespełna 3 tysiące wpisów).
Także media tradycyjne najczęściej interesowały się serwisem Marka Zuckerberga (3,3 tys. publikacji w prasie, radiu i TV). Na dalszy plan zeszły marki Google (1,1 tys.), Apple (blisko 800), Microsoft (537), Samsung (448) i IBM (413).

Emocjonujący Samsung
Poziom zaangażowania Polaków w dyskusję wygląda inaczej, gdy pod uwagę weźmiemy wydźwięk artykułów i komentarzy na temat marek.
W serwisach internetowych i mediach społecznościowych, najwięcej emocji towarzyszy dyskusjom o Samsungu i Microsofcie. Ok. 15 proc. wpisów i komentarzy na ich temat ma jednoznaczny – negatywny bądź pozytywny – stosunek do obu marek. Lider popularności – Facebook – wywołuje najmniej emocji: jedynie niespełna 4 proc. publikacji na jego temat ma charakter jednoznacznej krytycznej bądź pochlebnej oceny.

 

 

Grafika: Moduł Analityczny IMM, wydźwięk publikacji na temat Samsunga i Apple – udział procentowy

 

Emocje, które wzbudza Samsung w dyskusjach internetowych, są z reguły pozytywne. Jak wynika z analityki w IMM, aż 85 proc. wpisów, których autorzy użyli wobec marki słów wartościujących, ma przychylny charakter. Najmniej pozytywnie Polacy wypowiadają się natomiast o Apple (66 proc. pozytywnych komentarzy), ale także w tym przypadku pochwały przeważają nad krytyką. Choć IBM cieszy się najmniejszą popularnością w rozmowach, większość wzmianek na jego temat jest pozytywna (82 proc.).

 

Grafika: Moduł Analityczny IMM, wydźwięk publikacji na temat marki IBM

 

Dziennikarze publikujący w mediach tradycyjnych są bardziej powściągliwi w swoich komentarzach. Dla sześciu zbadanych marek, udział publikacji zawierających jednoznaczną ocenę lub emocjonalny stosunek do tematu wynosił od niespełna 2 proc. (IBM) do 11 proc. (Microsoft i Facebook). Pozostałe materiały to publikacje o charakterze neutralnym – zwykle są to informacje nie opatrzone komentarzem i pozbawione publicystyki. Dobrym wynikiem może pochwalić się IBM. Choć ocena marki pojawiła się w kwietniu tylko w 8 publikacjach, każda z nich była pozytywna. Poza IBM, sympatie prasy, radia i TV były najczęściej po stronie Facebooka (93 proc.) i Samsunga (85 proc.). Pozytywny obraz Apple pojawił się w 83 proc. wartościujących tekstów, Google – w 78 proc., a Microsoftu – w 75 proc.

Angażujący humor
Najwięcej interakcji w social media wywołują wpisy i komentarze na temat Facebooka, Apple i Google, choć zdecydowanym liderem jest tu marka serwisu społecznościowego.

 

 

 

Grafika: Moduł Analityczny IMM, TOP3 marki technologiczne z największą liczbą interakcji przy wzmiankach

Jak wskazują dane z Modułu Analitycznego w IMM, najbardziej angażujące publikacje na temat zbadanych marek mają charakter obyczajowy lub humorystyczny. W badanym okresie wśród nich znalazły się m.in. satyryczne wpisy z Twittera – udostępniane w kwietniu, choć często publikowane dużo wcześniej.

 

 

Źródło: https://twitter.com/TrueStoryPL/status/711289057276465152)

 

Źródło: https://twitter.com/poczytajmimamo/status/602215747583107072

Źródło: https://twitter.com/TrueStoryPL/status/694636990826954752

Źródło: https://twitter.com/chamskie_tweety/status/684725938882506752

 

Wśród publikacji niezwiązanych z internetową satyrą, memami i wirusowo dystrybuowanymi żartami, w kwietniu o zmonitorowanych markach najczęściej mówiło się w kontekście wyników finansowych.


Źródło: https://twitter.com/tvn24/status/725592012007813120

 

Źródło: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1322997017727240&id=115567901803497

Marka Apple po raz pierwszy w skali miesiąca zanotowała przewagę negatywnych komentarzy nad pozytywnymi po opublikowaniu wyników finansowych. Koncern w minionym kwartale zarobił o 3 mld mniej, niż rok wcześniej, przy przychodach niższych o 7,5 mld dol.

 

 

U źródeł dyskusji
Wśród mediów społecznościowych, dyskusje o wszystkich zbadanych markach najczęściej toczą się na Facebooku i Twitterze, a w czołówce dla większości z nich jest także Instagram i YouTube – wynika z monitoringu IMM. Poza największymi serwisami społecznościowymi, dla Samsunga i Google ponad przeciętną wybijają się także fora serwisów Android.com.pl, Telepolis.pl oraz Elektroda.pl.
O większości zbadanych marek technologicznych w mediach tradycyjnych najwięcej wzmianek w kwietniu ukazało się na łamach dziennika „Financial Times”. Na kolejnych miejscach znalazły się w przypadku Apple stacja TVN24 Biznes i Świat oraz iMagazine, Facebooka – „Gazeta Wyborcza”, Google – „Puls Biznesu” i biznesowe strony „Rzeczpospolitej”, Microsoftu – „CD Action” i „Chip”, Samsunga – „Chip” i „Mobility”. W przypadku IBM, najbardziej aktywnym źródłem była stacja TVN24 BiŚ, następnie „Financial Times” i radiowa Trójka.

Metodologia: monitoring portali internetowych i serwisów społecznościowych w IMM. Słowa kluczowe oparte na czołowych markach technologicznych z zestawienia opracowanego przez „Forbes”
Autor: Łukasz Jadaś, IMM

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj