niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościmBank zachęca kobiety do dbania o finansową przyszłość. Spoty nawiązują do memów...

mBank zachęca kobiety do dbania o finansową przyszłość. Spoty nawiązują do memów „dlatego kobiety żyją dłużej niż mężczyźni”

mBank na początku sierpnia 2024 roku rozpoczął kampanię edukacyjną „Kobiety żyją dłużej… również na emeryturze”, mającą zachęcić kobiety do inwestowania z myślą zabezpieczeniu finansów na czas po zakończeniu kariery.

Z badań wynika bowiem, że niemal 3/4 kobiet deklaruje, że myśli o emeryturze, jednak zaledwie co trzecia podejmuje działania, które mogą pomóc zwiększyć wysokość świadczenia, a jedynie 6 proc. inwestuje na rynkach finansowych. Blokuje je niska samoocena dotycząca ich kompetencji. Kobiety częściej postrzegają bowiem inwestowanie jako coś, co wymaga dużych nakładów finansowych i rozległej wiedzy.

Badanie pokazało także, że 35 proc. kobiet nie podejmuje działań w celu zabezpieczenia emerytury, ale ma je w planie. „Wszyscy myślimy o przyszłości, tylko nie wszyscy potrafimy przełożyć to na realne działania” – zauważył jednak podczas konferencji inaugurującej kampanię psycholog społeczny dr Leszek Mellibruda.

Podobne odsetki kobiet i mężczyzn z myślą o emeryturze korzystają z kont oszczędnościowych oraz PPK – wynika z badania. „Na tym podobieństwa między mężczyznami i kobietami się kończą. Na rachunkach IKE lub IKZE oszczędza co czwarty mężczyzna, ale tylko 13 proc. kobiet. Z kolei inwestowanie na rynkach finansowych deklaruje 17 proc. panów i tylko 6 proc. pań” – mówi Magda Sadowska-Kaczmarczyk, ekspertka mBanku ds. inwestycji.

Według badania przeprowadzonego dla mBanku kobiety nie inwestują nie dlatego, że nie mają środków, ale mają inną perspektywę ich wykorzystania i mocniej koncentrują się na „tu i teraz”. Co więcej, przed inwestowaniem kobiety powstrzymuje też samoocena dotycząca wiedzy o finansach. Zaledwie 5 proc. kobiet ocenia swoją wiedzę na temat inwestowania jako dużą, z kolei aż 51 proc. uważa, że ich wiedza w tym zakresie jest mała.

Kampania mBanku ma zmienić te przekonania. Inicjatywa ma pokazać, że możliwe jest inwestowanie nawet niewielkich kwot, a w samym procesie pomagają doradcy i narzędzia. „Obecnie tylko jedna trzecia inwestorów korzystających z rozwiązań mBanku to kobiety. Jesteśmy zdeterminowani, żeby zmienić ten stan rzeczy. Pomoże nam w tym technologia i rozwój narzędzi do inwestowania z myślą o emeryturze” – wskazuje Kamil Figlarek, dyrektor departamentu inwestycji w mBanku.

Grafika z kampanii mBanku "Kobiety żyją dłużej... również na emeryturze"

Głównym elementem kampanii są kilkunastosekundowe spoty, które prezentowane są w digitalu. Przekazy w nich zawarte bazują na memach z serii „dlatego kobiety żyją dłużej niż mężczyźni”. Jak wyjaśnia Mateusz Żelechowski, dyrektor departamentu marketingu mBanku, kampania w zabawny sposób ma zwrócić uwagę na poważny problem oraz zachęcić do działania. Spoty kierują na specjalną stronę internetową, na której znajdują się wskazówki  dotyczące tego, jak zacząć dbać o finansową przyszłość.

Spoty to jednak nie wszystko. Temat przyszłych emerytur kobiet będzie też tematem podcastów – podejmą go takie twórczynie internetowe jak Magda Mołek, Justyna Szyc-Nagłowska czy Małgorzata Ohme). Co więcej, zaplanowano też wywiady i reportaże w mediach kobiecych.

Działania obejmą także social media. Ambasadorką kampanii została znana w sieci edukatorka finansowa Dominika Nawrocka, prowadząca na Instagramie profil @kobietaipieniadze. Jak wspomniała podczas inauguracji kampanii, cieszy się z jej startu i uważa, że problem oszczędzania i inwestowania na emeryturę wymaga nagłośnienia. „Jesteśmy zbyt wykształcone, mądre i świadome, żeby tak było dalej. Kobiety garną się do wiedzy; trzeba im jedynie wskazywać, jak wykorzystać wiedzę finansowa do zadbania o siebie na emeryturze” – podkreśliła Nawrocka.

Zdaniem Leszka Mellibrudy pieniądz nie ma płci, a różnice pomiędzy mężczyznami i kobietami w tym zakresie nie są znaczne. „Największe znaczenie ma kwestia kultury, w której dorastamy” – podkreślił. Wskazał np., że oczekiwana często od kobiet »ugodowość« ma związek z tym, że przypisują one później mniejsze znaczenie pieniądzom.

Justyna Szyc-Nagłowska, dziennikarka i autorka podcastów, która również zaangażowała się w kampanię, zauważyła, że kobiety muszą nauczyć się mówić o pieniądzach, bo wciąż jest to temat tabu. „Te, które życie rodzinne łączą z rozwojem zawodowym nazywane są »karierowiczkami«. Musimy to zmienić. Nauczyć się rozmawiać o pieniądzach, być dumne z własnych sukcesów. Pozytywnie się do tego nakręcać” – wskazała.

mBank realizuje kampanię we współpracy z agencją Grey Poland i domem produkcyjnym Dynamo. W zespole banku za kampanię odpowiadają Mateusz Żelechowski, Marta Rutkowska, Magdalena Sadowska-Kaczmarczyk, Barbara Adamska-Kusz, Kamil Figlarek, Kamil Maliszewski, Piotr Rutkowski.

Badanie na temat inwestowania na emeryturę dla mBanku przeprowadziła firma Maison & Partners w maju 2024 roku na próbie osób dorosłych o miesięcznych dochodach powyżej 3 tys. zł.

Kampania „Kobiety żyją dłużej…” potrwa do końca sierpnia 2024 roku. (mb)

2 KOMENTARZE

  1. “Zabawny sposób” to robienie z mężczyzn półgłówków, którzy umierają z głupoty? Przyczyny krótszej długości życia mężczyzn są o wiele bardziej poważne, może jakaś kampania mBanku na ten temat?

    • Myślę, że nie zrozumiała Pani tego spotu, a w związku z tym nie należy do pożądanej przez bank grupy odbiorców. Kreacja przygotowana przez bank nawiązuje do słynnego mema, który w sieci krąży już 20 lat i pokazuje nietypową męską imprezę, na której panowie urządzają sobie grilla elektrycznego na środku basenu. To niemal kopia 1:1 obrazka, który po dziś dzień bawi i wraca niczym bomerang za każdym razem, gdy w sieci zaczyna się dyskusja nt. dlaczego mężczyźni żyją krócej.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj