mBank na początku sierpnia 2024 roku rozpoczął kampanię edukacyjną „Kobiety żyją dłużej… również na emeryturze”, mającą zachęcić kobiety do inwestowania z myślą zabezpieczeniu finansów na czas po zakończeniu kariery.
Z badań wynika bowiem, że niemal 3/4 kobiet deklaruje, że myśli o emeryturze, jednak zaledwie co trzecia podejmuje działania, które mogą pomóc zwiększyć wysokość świadczenia, a jedynie 6 proc. inwestuje na rynkach finansowych. Blokuje je niska samoocena dotycząca ich kompetencji. Kobiety częściej postrzegają bowiem inwestowanie jako coś, co wymaga dużych nakładów finansowych i rozległej wiedzy.
Badanie pokazało także, że 35 proc. kobiet nie podejmuje działań w celu zabezpieczenia emerytury, ale ma je w planie. „Wszyscy myślimy o przyszłości, tylko nie wszyscy potrafimy przełożyć to na realne działania” – zauważył jednak podczas konferencji inaugurującej kampanię psycholog społeczny dr Leszek Mellibruda.
Podobne odsetki kobiet i mężczyzn z myślą o emeryturze korzystają z kont oszczędnościowych oraz PPK – wynika z badania. „Na tym podobieństwa między mężczyznami i kobietami się kończą. Na rachunkach IKE lub IKZE oszczędza co czwarty mężczyzna, ale tylko 13 proc. kobiet. Z kolei inwestowanie na rynkach finansowych deklaruje 17 proc. panów i tylko 6 proc. pań” – mówi Magda Sadowska-Kaczmarczyk, ekspertka mBanku ds. inwestycji.
Według badania przeprowadzonego dla mBanku kobiety nie inwestują nie dlatego, że nie mają środków, ale mają inną perspektywę ich wykorzystania i mocniej koncentrują się na „tu i teraz”. Co więcej, przed inwestowaniem kobiety powstrzymuje też samoocena dotycząca wiedzy o finansach. Zaledwie 5 proc. kobiet ocenia swoją wiedzę na temat inwestowania jako dużą, z kolei aż 51 proc. uważa, że ich wiedza w tym zakresie jest mała.
Kampania mBanku ma zmienić te przekonania. Inicjatywa ma pokazać, że możliwe jest inwestowanie nawet niewielkich kwot, a w samym procesie pomagają doradcy i narzędzia. „Obecnie tylko jedna trzecia inwestorów korzystających z rozwiązań mBanku to kobiety. Jesteśmy zdeterminowani, żeby zmienić ten stan rzeczy. Pomoże nam w tym technologia i rozwój narzędzi do inwestowania z myślą o emeryturze” – wskazuje Kamil Figlarek, dyrektor departamentu inwestycji w mBanku.
Głównym elementem kampanii są kilkunastosekundowe spoty, które prezentowane są w digitalu. Przekazy w nich zawarte bazują na memach z serii „dlatego kobiety żyją dłużej niż mężczyźni”. Jak wyjaśnia Mateusz Żelechowski, dyrektor departamentu marketingu mBanku, kampania w zabawny sposób ma zwrócić uwagę na poważny problem oraz zachęcić do działania. Spoty kierują na specjalną stronę internetową, na której znajdują się wskazówki dotyczące tego, jak zacząć dbać o finansową przyszłość.
Spoty to jednak nie wszystko. Temat przyszłych emerytur kobiet będzie też tematem podcastów – podejmą go takie twórczynie internetowe jak Magda Mołek, Justyna Szyc-Nagłowska czy Małgorzata Ohme). Co więcej, zaplanowano też wywiady i reportaże w mediach kobiecych.
Działania obejmą także social media. Ambasadorką kampanii została znana w sieci edukatorka finansowa Dominika Nawrocka, prowadząca na Instagramie profil @kobietaipieniadze. Jak wspomniała podczas inauguracji kampanii, cieszy się z jej startu i uważa, że problem oszczędzania i inwestowania na emeryturę wymaga nagłośnienia. „Jesteśmy zbyt wykształcone, mądre i świadome, żeby tak było dalej. Kobiety garną się do wiedzy; trzeba im jedynie wskazywać, jak wykorzystać wiedzę finansowa do zadbania o siebie na emeryturze” – podkreśliła Nawrocka.
Zdaniem Leszka Mellibrudy pieniądz nie ma płci, a różnice pomiędzy mężczyznami i kobietami w tym zakresie nie są znaczne. „Największe znaczenie ma kwestia kultury, w której dorastamy” – podkreślił. Wskazał np., że oczekiwana często od kobiet »ugodowość« ma związek z tym, że przypisują one później mniejsze znaczenie pieniądzom.
Justyna Szyc-Nagłowska, dziennikarka i autorka podcastów, która również zaangażowała się w kampanię, zauważyła, że kobiety muszą nauczyć się mówić o pieniądzach, bo wciąż jest to temat tabu. „Te, które życie rodzinne łączą z rozwojem zawodowym nazywane są »karierowiczkami«. Musimy to zmienić. Nauczyć się rozmawiać o pieniądzach, być dumne z własnych sukcesów. Pozytywnie się do tego nakręcać” – wskazała.
mBank realizuje kampanię we współpracy z agencją Grey Poland i domem produkcyjnym Dynamo. W zespole banku za kampanię odpowiadają Mateusz Żelechowski, Marta Rutkowska, Magdalena Sadowska-Kaczmarczyk, Barbara Adamska-Kusz, Kamil Figlarek, Kamil Maliszewski, Piotr Rutkowski.
Badanie na temat inwestowania na emeryturę dla mBanku przeprowadziła firma Maison & Partners w maju 2024 roku na próbie osób dorosłych o miesięcznych dochodach powyżej 3 tys. zł.
Kampania „Kobiety żyją dłużej…” potrwa do końca sierpnia 2024 roku. (mb)
“Zabawny sposób” to robienie z mężczyzn półgłówków, którzy umierają z głupoty? Przyczyny krótszej długości życia mężczyzn są o wiele bardziej poważne, może jakaś kampania mBanku na ten temat?
Myślę, że nie zrozumiała Pani tego spotu, a w związku z tym nie należy do pożądanej przez bank grupy odbiorców. Kreacja przygotowana przez bank nawiązuje do słynnego mema, który w sieci krąży już 20 lat i pokazuje nietypową męską imprezę, na której panowie urządzają sobie grilla elektrycznego na środku basenu. To niemal kopia 1:1 obrazka, który po dziś dzień bawi i wraca niczym bomerang za każdym razem, gdy w sieci zaczyna się dyskusja nt. dlaczego mężczyźni żyją krócej.