Znamy już laureatów Konkursu Mecenas Kultury 2006. Przyznawany tytuł jest najwyższym wyróżnieniem dla osób i instytucji, które w sposób znaczący wspierają działania kulturalne w Polsce. Celem konkursu jest ukazanie wyjątkowej roli prywatnego mecenatu w kształtowaniu życia kulturalnego oraz wskazywanie nowych możliwości pozarządowego finansowania kultury.
Nagrody przyznawane są w pięciu kategoriach (po dwie równorzędne nagrody w każdej kategorii) opisujących różne formy mecenatu: Donator, Sponsor, Fundator, Promotor i Patron Medialny. Laureatów konkursu, spośród 309 zgłoszeń, wybrało niezależne Jury złożone z przedstawicieli świata kultury i biznesu. Oprócz tytułu wszyscy laureaci otrzymają statuetkę symbolizującą gałązkę drzewa laurowego autorstwa profesora Antoniego Janusza Pastwy, wieloletniego dziekana Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Tegoroczni laureaci konkursu to:
Kategoria Donator
Bank BPH – za wieloletnie wspieranie ważnych wydarzeń artystycznych, stałe dotowanie instytucji i organizacji kulturalnych, a także za własne inicjatywy promocji kultury.
Claude i Paweł Sanguszko – za przekazanie zbioru dzieł sztuki jako darowizny dla Muzeum Okręgowego w Tarnowie.
Kategoria Sponsor
Bank Gospodarki Żywnościowej – za wsparcie wystawy “Tadeusz Kantor. Interior imaginacji” w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.
Telefonia Dialog – za wsparcie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.
Kategoria Fundator
Powszechny Zakład Ubezpieczeń – za program ochrony zabytkowych kościołów drewnianych w ramach programu “PZU dla kultury i sztuki”.
TU Allianz Polska – za fundowanie Feliksów Warszawskich – dorocznych nagród za wybitne kreacje aktorskie i reżyserskie.
Kategoria Promotor
Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe – za organizację cyklu koncertów “Last Night of the Proms in Cracow” oraz koncertu monograficznego Stefana Kisielewskiego.
Deutsche Bank Polska – za organizację konkursu “Spojrzenia” we współpracy z Zachętą Narodową Galerią Sztuki i przyznawanie nagród Fundacji Deutsche Banku najbardziej interesującym młodymi twórcom.
Kategoria Patron Medialny
AMS – za całokształt działalności, w ramach której corocznie udostępniane są nośniki reklamy zewnętrznej dla kilkudziesięciu projektów i instytucji kulturalnych.
The Warsaw Voice – za wieloletni patronat nad Zachętą Narodową Galerią Sztuki i innymi wydarzeniami i instytucjami artystycznymi. (kk)