„Na świecie kryzys sprowadza media, w Polsce najczęściej media sprowadzają kryzys”, pisze Piotr Czarnowski, prezes First PR na łamach Pulsu Farmacji. Przy okazji omawiania sytuacji kryzysowych w aptekach zastanawia się on nad rolą mediów w inicjowaniu kryzysów.
Zdaniem Czarnowskiego kryzys wizerunkowy w aptece może pojawić się nawet wtedy, gdy „wszystko dzieje się zgodnie z procedurami”. A wywołać mogą go dziennikarze, którzy „chętnie publikują każdą informację bez jej weryfikacji”. W opinii autora w Polsce media z lubością posługują się prowokacją dziennikarską, co za granicą zdarza się „niezwykle rzadko”. Zagraniczne media, korzystają z prowokacji tylko w ostateczności, gdy „zawiodą wszystkie inne metody zdobycia informacji”, uważa Czarnowski. Natomiast w naszym kraju „niezależnie jak bzdurna jest teza – media mogą ją próbować udowodnić, nawet wbrew zdrowemu rozsądkowi”, argumentuje specjalista.
Dlatego nie tylko w przypadku aptek, ale i każdego przedsiębiorstwa ważne jest stałe prowadzenie działań antykryzysowych. Czarnowski zaleca więc skupienie się „raczej na prewencji niż usuwaniu skutków po niewczasie”. (ał)