piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościMiasta promują się jak firmy, ale nie wiedzą, co chcą sprzedać

Miasta promują się jak firmy, ale nie wiedzą, co chcą sprzedać

Wokół zmian strategii promocyjnej Poznania wciąż toczy się dyskusja. Być może Poznań wcale nie potrzebuje logo – zastanawia się w poznańskiej Gazecie Wyborczej Paweł Kwiatkowski, szef pionu korporacyjnego Kompanii Piwowarskiej.

Zdaniem Kwiatkowskiego Poznań, dążąc do zmiany gwiazdki na „zieleń i wodę” zapomniał, czemu to wszystko ma służyć. Jak zauważa autor artykułu, dziś miasta i regiony promują się tak, jak firmy: mają logotypy, opracowują strategie promocyjne i reklamują się na billboardach. Nie wiedzą tylko, co i komu chcą sprzedać. Działania promocyjne firm zawsze bowiem dążą do sprzedaży, realizacji celu biznesowego. A miasta tę „otoczkę marketingową” przejęły – czytamy.

„Dzisiejsza dyskusja – wciąż bez odpowiedzi na te zasadnicze pytania – przypomina nieco rozmowę o kupnie samochodu, wyborze koloru tapicerki itp., jednak przed uzyskaniem prawa jazdy, bez pomysłu, dokąd chcielibyśmy naszym nowym autem pojechać, a nawet bez refleksji na temat tego, czy to auto naprawdę jest nam potrzebne” – wyjaśnia dalej Kwiatkowski.

Zwraca on też uwagę, że marketing może albo promować autentyczne, niezaprzeczalne cechy produktu i pokazywać jego „wyższość” nad konkurencją, albo tworzyć „dorabianą filozofię” do przeciętnego produktu. W jego opinii Poznań do tej pory szedł tą drugą drogą, posługując się hasłem, które mogło wywoływać „zawiść” lub „politowanie”. Za błąd uważa także wykorzystanie kanałów komunikacji widocznych tylko w mieście: „za ciężkie pieniądze sami siebie przekonujemy, że jesteśmy mądrzejsi od reszty świata” – ocenia.

Podkreśla też, że jeśli już miasto chce się promować, musi określić, jaki cel chce osiągnąć, by później dobrać odpowiednią strategię. „Być może logo nie będzie w ogóle potrzebne i wystarczy nam autentyczny unikalny herb, który wszak z powodzeniem służy nam od 1344 roku” – podsumowuje. (mb)

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj