15 maja 2024 roku Poznań zaprezentował nową strategię komunikacji oraz odświeżoną identyfikację wizualną, która spotkała się z krytyką ze strony mieszkańców. Twierdzą oni bowiem, że nowe logo miasta jest zupełnie niezwiązane z Poznaniem, a samo wykonanie pozostawia wiele do życzenia. W związku ze sprzeciwem poznaniaków powstała specjalna petycja, która ma pomóc w przywróceniu poprzedniej identyfikacji wizualnej.
Czytaj też: Poznań z nową strategią i odświeżoną identyfikacją wizualną. Mieszkańcy krytykują zmiany
Według władz miasta, nowe logo przedstawia dom będący zarazem literą „P” – inicjałem imion świętych Piotra i Pawła. Znajdująca się obok gwiazdka symbolizuje natomiast poznańskie wartości, czyli kompaktowość, przyjazność, sprawczość, dumę, wolność i człowieka. Dom i gwiazdka są umieszczone w tarczy, której kształt znajduje się w herbie miasta.
Mimo rozbudowanego opisu wyjaśniającego powiązanie logo z Poznaniem nie spotkało się ono z entuzjazmem mieszkańców. Kontrowersyjną kwestią stał się także fakt, że na stworzenie strategii oraz identyfikacji miasto wydało 150 tys. zł.
„Straszne jest to logo”, „Wcześniejsze logo było dużo ładniejsze i bardziej spójne, nie rozumiem, po co ta zmiana”, „Szanowni Państwo, obiektywnie i subiektywnie to logo jest brzydkie i nie da się tego »zaklepać« wywodami na temat minimalizmu – mówiąc wprost – to szajs za 150 tys.”, „Można by było zrobić R jak rozkopane” – to tylko część komentarzy, które pojawiają się na profilach Poznania w mediach społecznościowych.
Oburzenie poznaniaków sprawiło, że powstała specjalna petycja mająca na celu przywrócenie poprzedniego logotypu miasta. Jej autorem jest Oskar Szczepaniak.
Jak zaznaczają mieszkańcy, nowemu logo zarzuca się „płytką formę oraz brak reprezentowania czegokolwiek związanego z Miastem Poznań”. „Przewrócona litera »P« kłuje w oczy swoją koślawością i równie dobrze może ona reprezentować miasto Poznań, jak i Miasto Przemyśl albo Gminę Poronin” – czytamy w opisie petycji.
„Zielony kolor głównej wersji logotypu to dość poważne odejście od herbowych barw miasta Poznania (niebieski i biały), co spotkało się z rażącym niezadowoleniem mieszkańców” – piszą poznaniacy.
Mieszkańcom Poznania nie podoba się także fakt, że nowe logo stało się źródłem memów i internetowych kpin, przez które ucierpiał wizerunek miasta.
„Stary logotyp w postaci niebieskiej gwiazdki jest rozpoznawalny w mieście oraz w kraju. Jego barwa nawiązuje do herbu miasta oraz już dawno zyskał akceptację mieszkańców. Aktualizacja starego logotypu nie pociągnie za sobą znaczących kosztów wymiany tablic, identyfikatorów oraz symboli graficznych pozostałych miejskich jednostek, co przy wysokim zadłużeniu Miasta Poznania stanowiłoby nieracjonalny wydatek. Dodatkowo koncepcja haseł kluczowych opracowana na potrzeby nowego, kontrowersyjnego logotypu idealnie wpisuje się również w stare logo” – dodają mieszkańcy.
Na ten moment petycję podpisało ponad 2,8 tys. osób. (ao)