IKEA i Movistar to dwie marki z Europy kontynentalnej, które wypadły najlepiej w ogłoszonym dziewiątym dorocznym rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ opracowywanym przez Millward Brown Optimor.
Szwedzka sieć sklepów detalicznych podniosła wartość swojej marki o 61 proc. do 19,4 mld USD na fali silnej sprzedaży w Chinach, Rosji i USA, gdzie sieć ta kontynuuje swoją ekspansję. IKEA po raz pierwszy awansowała do Top 10 – pierwszej dziesiątki marek z Europy kontynentalnej, a także wspięła się o 24 pozycje w globalnym rankingu Top 100, plasując się na miejscu 50.
Należąca do koncernu Telefonica marka Movistar odnotowała wzrost o 56 proc., osiągając wartość 20,8 mld USD i plasując się na 46. miejscu w globalnej setce dzięki inwestycjom w Ameryce Łacińskiej oraz imponującemu wzrostowi dochodów w Hiszpanii.
SAP, gigant w sektorze oprogramowania dla przedsiębiorstw, zachował pozycję nr 1. w Europie kontynentalnej, z wartością marki na poziomie 36,4 mld USD, co było równoznaczne ze wzrostem o 6 proc., a z kolei Deutsche Telekom wyprzedził BMW w walce o drugie miejsce (wartości marek to odpowiednio 28,8 mld USD oraz 25,7 mld USD). Firma L’Oréal wspięła się o dwie pozycje na miejsce 5., nieznacznie wyżej niż ekspert szybkiej mody Zara – odpowiednio 23,4 mld USD oraz 23,1 mld USD.
Ogólnie rzecz biorąc, wartość marek Top 10 z Europy kontynentalnej wzrosła o 19 proc., co jest świadectwem ożywienia na niektórych rynkach europejskich oraz dalszego wzrostu w skali globalnej. Mimo tegorocznych wzrostów marki europejskie znacznie osłabły w wymiarze globalnym ze względu na kryzys strefy euro.
Mimo iż Europa kontynentalna odpowiada obecnie za 23 proc. łącznej liczby marek w Top 100 oraz za 14 proc. wartości rankingu, jest to znaczny spadek w stosunku do wyników sprzed recesji (rok 2008). Sześć lat temu Europa miała w zestawieniu 28 marek, stanowiących 20 proc. łącznej wartości rankingu (z wyłączeniem marek pochodzących z Wielkiej Brytanii).
Badanie najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100, realizowane na zlecenie WPP przez Millward Brown Optimor, obecnie weszło w dziewiąty rok swojej historii. Jest to jedyny ranking biznesowy, w którym przy obliczaniu wartości marek bierze się pod uwagę nie tylko dane finansowe, lecz także opinie potencjalnych i obecnych nabywców danej marki.
Łączna wartość marek z rankingu Top 100 niemal podwoiła się od czasów pierwszego rankingu opracowanego w 2006 r. Obecnie pierwsza setka warta jest 2,9 biliona USD, co oznacza wzrost o 49 proc. w stosunku do wyceny z 2008 roku, który stał się początkiem kryzysu bankowo-walutowego.
„Tegoroczny indeks wskazuje na koniec recesji oraz silne odbicie wycen i realny wzrost w całej setce” – stwierdził Nick Cooper, dyrektor zarządzający firmy Millward Brown Optimor. „Widać, że Europa kontynentalna również skorzystała na ożywieniu gospodarczym (zwłaszcza w przypadku spółek silnie powiązanych z rynkiem amerykańskim), jednak tegoroczne zestawienie pokazuje, jak bardzo niszczący wpływ na ten region wywarł kryzys strefy euro i sektora bankowego. Marki europejskie mają jeszcze wiele do zrobienia, żeby wrócić do swoich wyników z 2008 roku”.
Najcenniejsze 10 marek Europy kontynentalnej (Top 10) w 2014 r.
Miejsce w 2014 r. |
Marka |
Kategoria |
Wartość marki w 2014 r. (mln USD) |
Zmiana wartości marki |
Miejsce w 2013 r. |
1 |
SAP |
Technologia |
36 390 |
+6% |
1 |
2 |
Deutsche Telekom |
Telekomunikacja |
28 756 |
+20% |
3 |
3 |
Louis Vuitton |
Dobra luksusowe |
25 873 |
+14% |
4 |
4 |
BMW |
Motoryzacja |
25 730 |
+7% |
2 |
5 |
L’Oréal |
Kosmetyki |
23 356 |
+30% |
7 |
6 |
Zara |
Odzież |
23 140 |
+15% |
5 |
7 |
Hermès |
Dobra luksusowe |
21 844 |
+14% |
6 |
8 |
Mercedes-Benz |
Motoryzacja |
21 535 |
+20% |
8 |
9 |
Movistar |
Telekomunikacja |
20 809 |
+56% |
10 |
10 |
IKEA |
Handel detaliczny |
19 367 |
+61% |
NOWOŚĆ |
Cały raport dotyczący wyników rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands, rankingi szczegółowe oraz wyniki analiz dla marek w kluczowych regionach świata i w 13 sektorach rynku jest dostępny tutaj.