Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w lutym 2019 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. W tym miesiącu w zestawieniu po raz pierwszy pojawiło się Ministerstwo Finansów. Ogłoszenie społeczne dotyczące e-PIT według stawek cennikowych kosztowałoby ponad 5,5 mln zł.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki w lutym wyniosły 44 proc. wśród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (27 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (11 proc.), za nią finanse (10 proc.) i telekomunikacja (8 proc.).
W lutym wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 422 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta jest niemal o ponad 167 mln większa od tej, którą na reklamę przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przewyższają budżety pozostałych branż.
– Farmacja: 422,4 mln zł
– Handel: 255,1 mln zł
– Motoryzacja: 102,9 mln zł
– Finanse: 94,9 mln zł
– Telekomunikacja: 82,4 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne (średnio po 60 proc.), gdzie np. branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę ponad 298 mln zł. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
W lutym 2019 roku największym budżetem reklamowym mógł pochwalić się Lidl, który przeznaczył ponad 45 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Biedronka, Euro RTV AGD oraz Media Markt.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (31 proc.) i dyskontów (30 proc.) – w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (9 proc.), a za nimi hipermarkety (7 proc.) oraz sklepy typu convenience (5 proc.), drogerie i perfumerie (4 proc.), sieci budowlane (4 proc.) oraz sklepy sportowe (2 proc.)
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lutym marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – ponad 9 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Ibuprom, Griperx, Gripovita oraz Regnerum.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
W lutym 2019 roku największe budżety w branży farmaceutycznej zostały przeznaczane na reklamy preparatów wspomagających w czasie przeziębiania i grypy (31 proc.) oraz środków przeciwbólowych (16 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. suplementów diety, witamin i minerałów, a także preparatów pielęgnacyjnych.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W lutym na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank. Kolejne pozycje zajmują PKO BP, Ministerstwo Finansów, Alior Bank oraz Eurobank.
Finanse: typy reklamowanych usług
W lutym branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (64 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz ubezpieczeń i usług finansowych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lutym na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazło się Orange, które wydało prawie 27 mln zł i wyprzedziło Play, T-Mobile, Plusa oraz UPC.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość lutowych reklam dotyczyła sieci komórkowych (28 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta na kartę, oferta łączona (TV, internet, telefon) oraz oferta na abonament.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W lutym na czele pierwszej piątki marek motoryzacyjnych znalazła się Toyota (ponad 8,5 mln zł), następne miejsca zajęły Opel, Hyundai, Renault oraz Citroen.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (68 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy samochodów dostawczych, aut małych i klasy średniej oraz autoryzowanych dealerów.
Autorka badania: Joanna Górska, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-28 lutego 2019 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.