Jak wynika z analizy międzynarodowej sieci agencji PR ECCO, spośród wszystkich 32 drużyn piłkarskich, które wezmą udział w zbliżających się mistrzostwach świata w Rosji, najwięcej wirtualnych kibiców ma Portugalia. Piłkarze tej reprezentacji mają łącznie ponad 360 milionów obserwatorów na trzech głównych platformach: Facebooku, Twitterze i Instagramie. Najpopularniejszy jest Cristiano Ronaldo – jego samego obserwuje w wymienionych portalach aż 320 milionów osób.
Za Portugalią w zestawieniu uplasowała się Brazylia (łącznie 350 mln obserwujących) i Hiszpania (333 mln). Reprezentanci Polski, których śledzą 43 miliony osób, zajęli 14 miejsce w rankingu. U nas najpopularniejszy jest Robert Lewandowski (23 mln kibiców), a kolejne pozycje zajęli: Wojciech Szczęsny (4,8 mln), Jakub Błaszczykowski (3,1 mln), Łukasz Piszczek (2,4 mln) i Arkadiusz Milik (2,1 mln).
Jak zauważa Norbert Kilen – dyrektor ds. strategii w agencji On Board Think Kong, która była odpowiedzialna za polską część badania sieci ECCO – wyniki analizy pokazały, że platformą, za pomocą której piłkarze docierają do największej liczby fanów, jest Instagram (44 proc. wszystkich obserwujących). Za nim znalazł się Facebook (33 proc.), a na trzecim miejscu był Twitter (24 proc.).
Kilen dodaje: „Instagram, mimo że globalnie ma prawie trzy razy mniej użytkowników niż Facebook, faktycznie okazał się kluczowym medium dla sportowców-celebrytów. Myślę, że przede wszystkim ze względu na wizualny, skrótowy charakter komunikacji i częstsze używanie przez młodych użytkowników”.
W Polsce jednak prymat Instagrama nie jest aż tak widoczny – dane pokazują, że nad Wisłą wciąż króluje Facebook. Polscy piłkarze mają blisko 21 mln obserwujących na Facebooku, 19 mln na Instagramie i prawie 3 mln na Twitterze. Instagram w przypadku piłkarzy nie jest u nas aż tak popularny jak np. w Holandii, Wielkiej Brytanii czy Irlandii, gdzie odsetek użytkowników tego serwisu w stosunku do liczby internautów jest dwa razy wyższy niż u nas – podkreśla Kilen. (mp)
O badaniu:
Sieć ECCO przeanalizowała obecność w mediach społecznościowych wszystkich 23 piłkarzy z 32 drużyn, które wystąpią na mundialu w Rosji. W sumie agencje przeanalizowały profile 736 graczy na całym świecie. W ocenie dodano liczbę obserwujących i fanów na platformach Facebook, Instagram i Twitter. Analiza bazuje na widocznych liczbach obserwatorów. Łączne wartości pomijają weryfikację pokrywania się obserwujących osób, które mają konta w kilku portalach jednocześnie.
Zdjęcie główne: Dagur Brynjólfsson, [CC BY-SA 2.0], via flickr.com