W supermarkecie znanej sieci usłyszałem rozmowę dwójki młodych pracowników. Chłopak wykładający towar na półkę zapytał pracującą obok dziewczynę: Dostałaś umowę? Ona na to: Jeszcze nie. Pytałam kierowniczkę, dlaczego jeszcze nie mam umowy. Odpowiedziała mi, że widocznie jestem złym pracownikiem.
Rzeczywistość w wielu polskich firmach niestety bardzo często jest sprzeczna z zasadami dobrej komunikacji wewnętrznej. Zamiast redukowania stresu i niepewności menedżerowie stosują motywację negatywną i tzw. kaskadę negatywną, kiedy frustracja zarządu przelewa się po kolejnych szczeblach struktury firmy aż na sam dół. Menedżerowie nie są rozliczani z budowania dobrych relacji z pracownikami, tylko z wyników operacyjnych, więc traktują ludzi tak jak sami nie chcieliby być traktowani: z buta i z góry.
Łamanie prawa pracy i dobrych obyczajów
Praca i stosunki panujące w pracy należą do najczęściej wskazywanych źródeł stresu w Polsce. Zwierzchnikom brakuje umiejętności przekazywania złych informacji. Nie obchodzi ich, co czują pracownicy, bo oni mają tylko dobrze wykonywać polecenia. Kąśliwe uwagi zastępują rzeczową informację zwrotną. Stres, zmęczenie, zniechęcenie czy nienawiść nie motywują do lepszej, wydajniejszej pracy. Blokują u ludzi myślenie i kreatywność. Zamiast pracować lepiej zestresowany pracownik pracuje coraz gorzej. Nie ma energii, radości i satysfakcji.
Okazywanie uznania
Według Instytutu Gallupa, pracownicy zadowoleni z pracy oczekują, że przynajmniej raz w tygodniu zostaną pochwaleni za swoją pracę. Wystarczy, że pracują zgodnie z oczekiwaniami lub je przewyższają. Zdarzało mi się za wygrane przetargi w Polsce dostawać imienne listy od kierownictwa sieciowej agencji PR w Nowym Jorku z podziękowaniami za wyróżniające osiągnięcia. Czasami była do nich dołączona butelka wina. Sprzątaczce można podziękować za błyszczące podłogi i pachnącą łazienkę, a recepcjonistce powiedzieć, że jest niezastąpiona. Trzeba tylko szanować ludzi i doceniać ich rolę w sprawnym działaniu całej firmy. Pozytywne motywowanie czyni cuda. Zachęca do podejmowania wysiłku bez podwyżek i premii finansowych.
Rób, co ci każę i nie zadawaj zbędnych pytań
Zaangażowani pracownicy pomagają firmie szybciej wyjść z kryzysu. Niezaangażowani ją pogrążają. Kilka lat temu Toyota, budująca swój wizerunek na niezawodności, musiała wycofać do warsztatów miliony aut. Kierownictwo firmy odbudowywało morale pracowników m.in. przyzwoleniem na zdalną pracę z domu, rozluźnieniem dress-code’u i przekazaniem większej decyzyjności menedżerom. Czyżby w Japonii odchodzili od zamordyzmu?
My w zeszłym roku mieliśmy przykład pracowników firmy instalującej dekodery Cyfry Plus, którzy prześcigali się w mediach w ujawnianiu kulisów funkcjonowania sprzedaży w tej branży. Było permanentne pranie mózgów i zorientowanie na prowizję. To przynosiło zadowolenie menedżerom, więc biznes się kręcił do czasu, kiedy jeden z pracowników wrzucił do sieci instrukcje technik sprzedaży. Nie wytrzymał presji. Czy ktoś w tej firmie pytał go wcześniej o zdanie? Po co, przecież monter ma montować, a nie wyrażać opinie. Firma straciła zlecenie Cyfry Plus.
Chcesz wiedzieć jak prawidłowo komunikować się z pracownikami? Chcesz poznać sposoby motywowania ich każdego dnia? Przyjdź na szkolenie „Skuteczna komunikacja wewnętrzna”, już 24.06 w Warszawie.
Sprawdź szczegółowy program szkolenia.
Zapisz się już teraz!
Zapraszam,
Andrzej Godewski
Andrzej Godewski jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne.