Wyobraź sobie, że poszukujesz pracy. Przeglądasz portale z ogłoszeniami i trafiasz na kilka ofert, które Cię interesują, choć pochodzą z firm, których nie znasz. Co robisz zaraz po przeczytaniu ogłoszeń? Jeżeli wchodzisz na google.pl i wpisujesz frazy typu „firma X opinie o pracy”, „firma X opinie” czy po prostu „firma X”, to zachowujesz się podobnie jak większość ludzi. Od tego, jakie opinie znajdziesz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania może zależeć, do której firmy zdecydujesz się wysłać swoje CV. Jeżeli jesteś osobą odpowiedzialną za PR lub rekrutację, wpisz teraz podobne frazy dotyczące Twojej firmy w wyszukiwarkę i wtedy wróć do dalszej lektury tego artykułu.
Google to jedna z najczęściej odwiedzanych witryn w Polsce. Szukamy tam informacji o produktach, usługach, pracodawcach czy potencjalnych pracownikach. Rzadko zaglądamy na drugą stronę wyników, naszą opinię o firmie, marce, produkcie kształtują często informacje znajdujące się w pierwszej dziesiątce. Pomimo tego, firmy dość rzadko podejmują aktywne działania w celu kształtowania pierwszej strony wyników wyszukiwania dla fraz związanych z ich nazwą bądź nazwami ich marek czy produktów. Pozycjonowanie w Google jest usługą bardzo popularną. Firmy skupiają się jednak na pozycjonowaniu własnej witryny na tzw. money keywords, a więc słowa kluczowe w postaci ogólnych nazw usług czy produktów (np. biżuteria damska dla firmy jubilerskiej czy opony zimowe dla sklepu z oponami). Dla fraz będących nazwą firmy najczęściej główna strona firmowa znajduje się na pierwszym miejscu bez dodatkowych zabiegów. Co jednak z pozostałymi wynikami na pierwszej stronie?
Realizujesz działania e-PR? Nie zapominaj o SEO!
Firma może mieć wpływ na to, jakie informacje na jej temat będą widoczne na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Wyniki wyszukiwania dla fraz związanych z nazwą firmy czy marki powinny być jednym z istotnych elementów działalności PR czy precyzyjniej e-PR. Codziennością w pracy specjalisty public relations jest dbanie o odpowiednią ekspozycję materiałów na temat marki w różnego rodzaju serwisach internetowych, prasie elektronicznej czy na blogach. PR-owcy zabiegają, aby istotne, pozytywne informacje na temat marki pojawiały się w miejscach często odwiedzanych przez internautów. Stronę z wynikami wyszukiwania dla fraz związanych z nazwą firmy czy marki należy traktować właśnie jako jedno z najważniejszych tego typu miejsc.
Nawet najlepsza firma, utrzymująca obsługę klienta na najwyższym poziomie, może być narażona na negatywne opinie. Na to, czy takie się w sieci pojawią mamy ograniczony wpływ. Możemy jednak wpływać na to, jak wiele osób do nich dotrze za pośrednictwem wyszukiwarki. Odpowiednie zabezpieczenie się może zmniejszyć ryzyko pojawienia się negatywnych opinii na temat firmy na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania.
Nowy content is the king!
Google coraz szybciej indeksuje pojawiające się w na stronach internetowych treści. Często już w klika minut po publikacji na blogu treść wpisu jest dostępna w wyszukiwarce. Wyniki wyszukiwania są również coraz bardziej dynamiczne, a nowe, unikalne treści pojawiają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce zaraz po zaindeksowaniu. Z jednej strony jest to rozwiązanie bardzo korzystne z punktu widzenia użytkowników oraz marek, które potrafią z tych mechanizmów korzystać. Z drugiej jednak, prowadzi do zagrożeń w postaci możliwości bardzo szybkiego i łatwego wypromowania w wyszukiwarce- z premedytacją lub zupełnie naturalnie – negatywnych informacji na temat marki. Jeżeli w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania nie znajdują się mocne pod kątem SEO witryny, opublikowanie wpisu na blogu z nazwą firmy w tytule, może dać miejsce w top10 dla frazy związanej z jej nazwą.
Co to jest ten SEO PR?
O tym już niebawem na PRoto w drugiej części tekstu Jarosława Miszczaka, tymczasem zapraszamy na:
Szkolenie SEO PR
25 kwietnia (piątek)
Warszawa
Sprawdź PROGRAM SZKOLENIA
Zapisz się na szkolenie
Jarosław Miszczak jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Zapraszamy!