Do połowy sierpnia 2024 roku w pobliżu miejsc festiwalowych widoczne będą billboardy przybliżające akcję „Równi w Młodości”, która ma zachęcać do działania na rzecz młodych osób w kryzysie bezdomności.
Kampania powstała w ramach współpracy ZnajdźReklamę.pl, firmy zajmującej się reklamą internetową i realizacją kampanii outdoorowych, oraz fundacji „Po DRUGIE”, która od 13 lat zajmuje się problemem bezdomności wśród młodych ludzi.
W tym roku w Katowicach i w Krakowie uczestnicy koncertów będą mieli okazję zobaczyć plakaty promujące akcję pod hasłem „Młodzi w tłumie, bezdomni w ukryciu”, które – jak mają nadzieję twórcy – zainspirują do poruszenia ważnego, a jednocześnie trudnego i marginalizowanego tematu, jakim jest problem bezdomności wśród młodych ludzi.
Oficjalne statystyki mówią o nieco ponad tysiącu młodych osób w kryzysie bezdomności w Polsce – wynika z danych opublikowanych na początku 2024 roku przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki. Problem bezdomności młodzieży w Polsce nie jest jednak dokładnie zbadany. Z analiz fundacji „Po DRUGIE” wynika, że jest to zdecydowanie zaniżona liczba.
Do samej fundacji co roku zgłasza się 300 nowych osób. Większość młodych borykających się z problemem bezdomności ukrywa się w tłumie, jest anonimowa. Młodzi ludzie śpią w pustostanach, na klatkach schodowych czy u znajomych. Kampania outdoorowa „Równi w Młodości” zlokalizowana w festiwalowych miejscach w Polsce tego lata ma zwrócić uwagę społeczną na ten problem.
W ramach akcji stworzono serię czterech projektów alarmujących o aktualnej sytuacji młodych osób w kryzysie bezdomności. Na każdym z billboardów centralny element stanowi sylwetka młodej osoby bawiącej się na tle tłumu podczas koncertu. Ma to uświadomić anonimowość młodych osób w kryzysie bezdomności i ukrywanie problemu pod otoczką beztroskiej zabawy.
„Główny slogan kampanii, czyli »Młodzi w tłumie, bezdomni w ukryciu«, podkreśla, że młodzi ludzie dotknięci bezdomnością są obecni w społeczeństwie i starają się żyć tak jak ich rówieśnicy. Chcemy, aby odbiorcy zrozumieli, że bezdomność nie zawsze jest widoczna na pierwszy rzut oka. Przekazujemy tym, że wielu młodych ludzi ukrywa swoją sytuację, starając się wyglądać i zachowywać jak reszta społeczeństwa” – mówi Daria Niezabitowska, przedstawicielka ZnajdźReklamę.pl i pomysłodawczyni akcji.
Współpraca została nawiązana z inicjatywy twórców ZnajdźReklamę.pl, którzy o wsparcie merytoryczne kampanii „Równi w Młodości” zwrócili się do fundacji „Po DRUGIE”. Działania ZnajdźReklamę.pl obejmują opracowanie koncepcji, tworzenie materiałów graficznych, a także wybór lokalizacji i montaż billboardów. (kn)