Dzięki monitoringowi mediów opiekunowie marek zdobywają istotne informacje dotyczące tematyki i wydźwięku publikacji, podglądają działania promocyjne konkurencji i oceniają efekty obecności w mediach za pomocą dostępnych wskaźników jak dotarcie czy ekwiwalent reklamowy. Jednymi z cenniejszych w pracy PR-owca są również wskazówki dotyczące najbardziej aktywnych i wpływowych autorów treści w mediach. Jeśli jednak marka potrzebuje pogłębionych badań dotyczących tego, kto, gdzie i jak pisze o interesujących tematach, może przydać się pomoc doświadczonych analityków.
Instytut Monitorowania Mediów proponuje raporty przedstawiające zestawienia najważniejszych tytułów mediowych, które swoim profilem odpowiadają dokładnie charakterystyce klienta. Lista obejmuje głównie tytuły prasowe i portale, które są najbardziej opiniotwórcze w danej branży, mają największe zasięgi, oraz których odbiorcami są obecni i potencjalni klienci i kontrahenci. Pozwala to m.in. na szybkie wskazanie naturalnych ambasadorów marki lub prawdopodobnych punktów zapalnych dla sytuacji kryzysowych. Branżowy monitoring mediów to także okazja na poznanie mocnych stron produktu lub usługi prezentowanych w publikacjach. Dodatkowa analiza danych pozwoli na wskazanie osób kluczowych, liderów opinii i internautów o potencjalnie największym wpływie na decyzje i poglądy innych. Czy będzie to dziennikarz, vloger, czy też uczestnik forum dyskusyjnego – żaden aktywny komentator w mediach nie powinien ujść uwadze PR-owca.
Dział analiz IMM bada media pod kątem wyselekcjonowania influencerów charakterystycznych dla danej branży lub zagadnienia. Mogą to być osoby ze świata social mediów (vlogerzy, blogerzy, youtuberzy) lub branżowi eksperci, którzy zawodowo zajmują się danym tematem i stąd cieszą się autorytetem i uznaniem (naukowcy, politycy, publicyści). Trzecią grupą są artyści, sportowcy, celebryci, którzy z racji wykonywanego zawodu są znani szerokiej publiczności. Dobór ambasadora zależy od profilu marki lub instytucji i zakładanego celu współpracy. Instytut Monitorowania Mediów pomaga w wyszukaniu wpływowych autorów i przygotowuje spersonalizowane raporty dla agencji PR, fundacji, firm z różnorodnych branży m.in. kosmetycznej, motoryzacyjnej, medialnej.
Bez dokładnej wiedzy na temat tego, jak dana marka jest postrzegana przez „zwykłych” użytkowników oraz liderów opinii: blogerów, dziennikarzy, nie mamy całościowego oglądu sytuacji, możemy podejmować błędne decyzje oparte wyłącznie na danych statystycznych lub zmarnować komunikacyjny potencjał.
Magdalena Pawłowska, IMM
Czytaj więcej:
Monitoring mediów, jakiego nie znacie. Cz.1 – analizy na start
Monitoring mediów, jakiego nie znacie. Cz. 2 – działania niepożądane, ostrzeżenia, kryzysy