Jeszcze do niedawna w polskich mediach głośno było na temat pojawienia się na rynku napojów alkoholowych sprzedawanych w tubkach przypominających opakowania musów dla dzieci. Teraz media obiegła wiadomość o kolejnym kontrowersyjnym produkcie – „alko-lodach”, które pojawiły się w jednym z poznańskich sklepów spożywczych. W sprawie zabrał już głos producent.
W poniedziałek – 14 października 2024 roku – w sieci pojawiła się informacja, że w jednym z poznańskich sklepów dostępne są lody z zawartością alkoholu. Wiadomość przekazał jeden z lokalnych serwisów: „Nasz czytelnik na osiedlu Kopernika w jednej z popularnych sieci marketów w lodówkach z lodami znalazł alkolody. Do złudzenia przypominają one popularne tzw. wodne lody” – czytamy na portalu wpoznaniu.pl.
„Mają podobny kształt i rozmiar. Co prawda na lodach jest oznaczenie, że zawierają alkohol i że są przeznaczone tylko dla osób powyżej 18 roku życia, ale jak napisał nasz czytelnik »nietrudno je pomylić z normalnymi lodami«” – przekazał serwis.
Niedługo trzeba było też czekać na reakcję konsumentów na wieść o kolejnym kontrowersyjnym produkcie: „Myślałem, że już mnie nic nie zaskoczy, a jednak! Po aferze z alko-tubkami przyszedł czas na ALKOLODY!”, „Wyglądają jak sorbety wyciskane z wąskiej tubki”, „Nietrudno pomylić je z normalnymi lodami” – komentowali internauci.
Kilka tygodni temu polską opinią publiczną wstrząsnęło pojawienie się napojów alkoholowych sprzedawanych w plastikowych tubkach typu pouch, które łudząco przypominały opakowania musów owocowych. Produkt wzbudził liczne kontrowersje, a głos w sprawie zabierali nie tylko aktywiści i konsumenci, lecz także rządzący. Producent zdecydował się na natychmiastowe wycofanie produktu oraz wstrzymanie dalszej produkcji. Ponadto rządzący zapowiedzieli zmiany w prawie.
Czytaj więcej: „Alko-tubki” to lekcja nie tylko dla marek
Czy rzeczywiście głośna afera wokół „alko-tubek” oraz działania rządzących nie wpłynęły na refleksje producentów tego typu produktów? W sprawie wypowiedział się już producent Farbryka Lodów „JAN” Januszewski, który przekazał, że „alko-lody” nie są już produkowane.
„Fabryka Lodów »JAN« Januszewski oświadcza, że lody z dodatkiem 4 proc. alkoholu obecnie nie są produkowane ze względu na małą sprzedaż i nieopłacalność magazynowania oraz produkcji. Ostatnia partia towaru została wyprodukowana w listopadzie 2023 roku. W konsekwencji informacje o produkcji przedmiotowego asortymentu są bardziej wiadomościami o charakterze historycznym niż bieżącym” – przekazał producent w oświadczeniu zamieszczonym na Facebooku.
Żródło: facebook.com/lodyjas
W opublikowanym oświadczeniu informuje on, że „produkcja lodów zawierających niewielkie ilości alkoholu była i, co należy podkreślić, nadal jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa polskiego”. Dodał też, że zakup lodów przez dystrybutorów to „świadomy wybór, a zatem i sprzedawcy mają pełną świadomość charakteru towaru”.
Ponadto producent zwrócił uwagę na aspekt, który marginalnie sygnalizowany był już przy okazji kontrowersji wokół alkoholu w tubkach. „Na polskim rynku funkcjonuje wiele produktów spożywczych z zawartością alkoholu, które są ogólnodostępne i nie budzą kontrowersji. Nietrudno je odnaleźć w sklepach spożywczych” – podkreśla w oświadczeniu.
Wyraził on także zdziwienie sytuacją, jaka powstała w związku z ich produktem, który „nie jest bynajmniej niczym odkrywczym w branży spożywczej”. Wśród tego typu produktów producent wymienia m.in. czekoladki z alkoholem, na których nie znajdują się żadne ostrzeżenia skierowane chociażby do kobiet w ciąży i dzieci.
„Takich produktów jest znacznie więcej i nie budzą kontrowersji, wpisując się w rynek spożywczy. Nikt nie twierdzi, że czekoladki z alkoholem można pomylić z czekoladkami bez alkoholu i dlatego trzeba zmienić prawo. Produkty spożywcze z zawartością alkoholu nie są niczym nowym, a jedynie w większości są źle oznakowane, jak choćby przykładowe powyżej” – zwraca uwagę.
Sprawą zajął się Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) w Poznaniu.
Inspektorat przekazał, że „alko-lody” zostały zabezpieczone. „Produkty znajdowały się w zamrażarce wraz z innymi, zwykłymi lodami. Taka prezentacja alkoholu może wprowadzać konsumenta w błąd co do charakteru produktu. Zgodnie z obowiązującym prawem żywnościowym etykietowanie, reklama i prezentacja żywności, z uwzględnieniem ich kształtu, wyglądu lub opakowania, sposobu ułożenia i miejsca wystawienia nie może wprowadzać konsumentów w błąd” – przekazał IJHARS.
Do sprawy odniosła się też ministra zdrowia Izabela Leszczyna, która zwróciła uwagę na opakowania lodów, które „przypominają coś, co ma być fajne i może nas ochłodzić”. Ministra zapowiedziała, że obecność tego typu produktów na rynku nie będzie możliwa po wejściu w życie nowych przepisów. „Ustawa, którą przygotowaliśmy w Ministerstwie Zdrowia, przewiduje, że opakowania alkoholu nie mogą w żaden sposób zachęcać dzieci i młodzież do kupowania takich alkoholi” – przekazała. (kn)
Źródło: własne/ wpoznaniu.pl/ Zdjęcie główne: instagram.com/thepolandnews