PR-owcy w Wielkiej Brytanii deklarują, że ich stan psychiczny jest poniżej krajowej średniej. W branży komunikacji na Wyspach nie jest jednak tak źle, jeśli chodzi o poczucie pracowników, że mogą rozmawiać o swoich problemach z szefami – wynika z raportu „Opening the Conversation: Mental Wellbeing in Public Relations”. Na jego końcu można znaleźć ogólne porady dla pracodawców.
Aż 89 proc. ankietowanych PR-owców w Wielkiej Brytanii stwierdziło, że doznało kłopotów ze stanem psychicznym. Ogólna kondycja przedstawicieli branży, obliczana na podstawie wskaźnika Warwick-Edinburgh Mental Wellbeing Scale, jest słabsza niż kondycja ogółu pracowników w kraju (kolejno 44,6 pkt i 46,2 pkt.).
Jako główne powody problemów ze stanem psychicznym wymieniano: stres wynikający z nadmiaru obowiązków (59 proc. odpowiedzi), wysokie oczekiwania ze strony klientów (49 proc.) oraz goniące terminy (48 proc.). Deklarowany poziom stresu był wyższy w przypadku pracowników agencyjnych (w porównaniu do osób, które pracują po stronie klienta) – wynika z raportu.
Ankieta pokazuje jednak, że niektórzy PR-owcy tkwią w błędnym kole: choć ich psychika cierpi z powodu przepracowania, nie decydują się wziąć kilku dni wolnego, ponieważ… twierdzą, że mają zbyt wiele do zrobienia. Respondenci nie decydują się też na urlop, bo uważają m.in., że ich stan jeszcze nie jest na tyle poważny lub nie chcą rozmawiać na ten temat.
Dlaczego PR-owcy nie biorą urlopu, gdy mają kłopoty ze zdrowiem psychicznym?
Źródło: „Opening the Conversation: Mental Wellbeing in Public Relations”, s. 9
Brytyjscy pracodawcy w branży PR podchodzą jednak do schorzeń mentalnych pracowników lepiej niż ich odpowiednicy z innych branż. 47 proc. ankietowanych stwierdziło, że może porozmawiać o własnych problemach ze swoim menedżerem (średni wskaźnik dla kraju: 40 proc.). Według 54 proc. ich firmy mają też programy lub polityki dotyczące zdrowia psychicznego (krajowa próba: 35 proc.).
Co pracodawcy mogą zrobić? W związku z tym, że ankietowani deklarowali przepracowanie, autorzy raportu sugerują, by przyjrzeć się nakładowi obowiązków w firmach oraz umożliwić pracownikom zgłaszanie zbyt dużej ilości pracy. Twórcy materiału sugerują także, by wychodzić z inicjatywami, które mogą zbudować w zatrudnionych poczucie, że w firmie panuje kultura otwartości w sprawach problemów z psychiką: zapraszać zewnętrznych ekspertów, przeprowadzać ankiety dotyczące samopoczucia czy po prostu zapytać pracowników, jakiej pomocy mogliby oczekiwać.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że dbanie o zdrowie psychiczne konsultantów nie jest czynnością, którą się po prostu odhacza na liście. To długotrwały proces budowania zaufania, który wymaga wieloaspektowego podejścia – czytamy. (mp)
O badaniu:
Raport „Opening the Conversation: Mental Wellbeing in Public Relations” powstał po przeprowadzeniu ankiety na 400 100 członkach PRCA (300 to pracownicy agencji, 100 pracuje po stronie klienta). Badanie wykonano we współpracy z Warwick University Medical School. Pełny dokument dostępny jest na stronie.