W kwietniu dominowały tematy polityczne związane z decyzjami rządu Prawa i Sprawiedliwości. Na fotelu lidera rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów” znalazł się dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz telewizję TVN24 – wynika z najnowszego raportu IMM. Kolejne miejsca zajęły Radio Zet oraz Dziennik Gazeta Prawna. W mediach często poruszane były kwestie związane z Trybunałem Konstytucyjnym, aferą Panama Papers czy obywatelskim projektem ustawy antyaborcyjnej. Szeroko komentowano także list byłych prezydentów w obronie demokracji oraz obchody rocznicy katastrofy smoleńskiej.
Prasa
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Dziennik Gazeta Prawna. Rzeczpospolita zawdzięcza swoją wysoką pozycję publikacjom na temat parafrazy słów Andrzeja Dudy – „ojczyzną dojną racz nam wrócić, Panie” oraz informacjom w sprawie śmierci klaczy w Janowie Podlaskim.
Wśród tygodników dominowało wSieci, za sprawą publikacji na temat zapowiedzi Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego w odniesieniu do jego wypowiedzi na temat propozycji rozwiązania problemów frankowiczów oraz polisolokat. Na kolejnych miejscach znalazło się Do Rzeczy oraz Newsweek. W rankingu znalazła się również Gazeta Polska w związku z publikacjami na temat zakazu aborcji oraz ciężkiego stanu zdrowia arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego. Perspektywy zostały liderem w kategorii miesięczników, za sprawą publikacji Rankingu Szkół Wyższych, pokonując Forbesa oraz Twój Styl.
Telewizja
Najbardziej opiniotwórczą stacją telewizyjną w kwietniu została TVN24, wyprzedzając TVPinfo oraz TVN. TVN24 zawdzięcza swoją pozycję informacjom na temat rezolucji Parlamentu Europejskiego związanej ze sporem wokół Trybunału Konstytucyjnego oraz publikacjom w sprawie głosowania „na cztery ręce” przez posłankę Małgorzatę Zwiercan.
Radio
Stacja Radio ZET uplasowała się na pierwszym miejscu w kwietniowym rankingu, pokonując RMF FM oraz PR3. Radio ZET wyprzedziło konkurencję w związku z licznymi doniesieniami na temat obchodów rocznicy katastrofy smoleńskiej oraz proteście partii Razem przeciwko całkowitemu zakazowi aborcji.
Portale internetowe
Najpopularniejszym portalem w tym miesiącu został portal onet.pl, przesuwając na kolejne pozycje sportowefakty.wp.pl oraz wp.pl. Pierwsze miejsce portal onet.pl zawdzięcza publikacjom na temat największego w Polsce koncernu hutniczego – ArcelorMittal Poland oraz rozmowom ze związkowcami w sprawie płac i podwyżek.
Media ekonomiczne
Dziennik Gazeta Prawna ponownie dominował wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz money.pl.
Media regionalne
Radio Kraków zostało liderem rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych, za sprawą rozmów i publikacji w związku z bezpieczeństwem podczas Światowych Dni Młodzieży. Na kolejnych pozycjach znalazła się telewizja TVP3 Gdańsk oraz Radio Merkury. Tak wysoką pozycję TVP3 Gdańsk posiada ze względu informacje podawane na temat stanu zdrowia emerytowanego metropolity gdańskiego arcybiskupa Tadeusza Gocłowskego.
Badanie przeprowadzono na podstawie 5 451 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 30 kwietnia 2016 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 5 485 razy (2 993 razy w prasie, 1 710 w telewizji i 782 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów: prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży. Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.