Znamy wyniki tegorocznej edycji raportu „Nation Brands 2017”. Z analizy przeprowadzonej przez Brand Finance wynika, że Polska znajduje się na 23 miejscu wśród najbardziej wartościowych marek narodowych świata. To spadek o dwie pozycje, mimo że wartość marki wzrosła o 11 proc. i wynosi obecnie 571 miliardów dolarów (w roku 2016 – 516 mld dol.).
Rp.pl przytacza wypowiedź Davida Haigha, prezesa Brand Finance, który w rozmowie z PAP ocenił wynik Polski. Jak wyjaśnił, wartość marki zwiększyła się ze względu na prognozy wzrostu gospodarczego i inwestycje w technologię, badania oraz rozwój, a także opracowanie ekosystemu przyjaznego małym i średnim firmom. Przyczyniła się do tego również coraz większa atrakcyjność Polski dla inwestorów z zagranicy – czytamy. Prezes Brand Finance zwrócił jednak uwagę, że powinniśmy pracować nad zatrzymywaniem w kraju talentów, ponieważ emigracja może przyczynić się do wolniejszego rozwoju państwa. Z tego też powodu siła marki Polska nieznacznie spadła w porównaniu do ubiegłego roku: z 67,2 pkt do 65,7 pkt na 100 możliwych – czytamy dalej.
„Dodatkowo spór z Unią Europejską dotyczący praworządności ma negatywny wpływ na postrzeganie kraju. W efekcie ucierpiały takie wskaźniki jak ocena niezależności systemu sądownictwa i ogólna ocena otwartości kraju, powodując spadek w rankingu siły marki” – cytuje wypowiedź Davida Haigha rp.pl.
W pierwszej trójce najbardziej wartościowych marek według rankingu Brand Finance znalazły się podobnie jak rok temu USA, Chiny i Niemcy. Wartość Stanów Zjednoczonych, które są liderem rankingu, oszacowano na 21,055 bilionów dolarów (2 proc. więcej w porównaniu do 2016 roku). Dużym wzrostem wartości marki mogą cieszyć się Chiny, które w tym roku odnotowały 44 proc. zwyżkę w porównaniu do roku ubiegłego i ich wartość wynosi 10,209 bilionów dolarów. Podium zamykają Niemcy z wynikiem 4,021 bilionów dolarów (o 4 proc. więcej niż w 2016 roku).
Szczegółowe wyniki badania są dostępne na stronie. (pp)