Amazon został liderem rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ, który co roku przygotowują WPP i Kantar. Wyprzedziła tym samym Google’a i Apple’a, które dominowały przez 12 lat. Jak co roku w zestawieniu prym wiodą firmy technologiczne, autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że najszybciej zyskują na wartości marki luksusowe, a przedsiębiorstwa z azjatyckim rodowodem zaznaczają swoją obecność coraz silniej. Największy rokroczny przyrost wartości odnotował Instagram.
Wartość marki Amazon została oszacowana na 315,5 mld dol. (rokroczny wzrost o 52 proc.). Apple jest wart wg WPP i Kantara 309,5 mld dol. (+3 proc.), Google – 309 mld dol. (+2 proc.). Zaraz za podium są Microsoft (251,2 mld dol., +25 proc.), Visa (177,9 mld dol., +22 proc.) i Facebook (158,9 mld dol., –2 proc.). Pierwsza dwudziestka rankingu jest zdominowana przez marki pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, wyjątkami są tam jedynie chińskie Alibaba Group i Tencent (kolejno 7. i 8. miejsce) i niemieckie SAP (16.).
Nowi uczestnicy rankingu to głównie firmy technologiczne z Chin i USA (m.in. Dell Technologies, Xbox, Haier, Maituan, Xiaomi). Marki azjatyckie zajmują coraz więcej pozycji w zestawieniu BrandZ – obecnie w pierwszej setce najcenniejszych jest 15 firm chińskich, 3 indyskie i jedna indonezyjska. Zyskują na wartości także marki młode, nazywane przez autorów raportu „Pokoleniem Z” (stworzone po roku 1996). W BrandZ pojawiły się 23 firmy tego typu.
Twórcy rankingu zauważają, że spore wzrosty wartości odnotowały marki, które budują wokół siebie cały ekosystem usług. „Obserwujemy odchodzenie od indywidualnych marek produktów i usług i wchodzenie w nową erę wysoce nowatorskich ekosystemów. Marki muszą przekonać się, jak wielką wartość można zyskać dzięki takiemu modelowi” – mówi David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia i dyrektor BrandZ.
Jako przykład tego trendu, poza Amazonem, Apple’em czy Google’em, autorzy raportu wskazują chińską markę Meituan (78. Miejsce, wartość: 18,8 mld dol., nowa w rankingu). To platforma, która oferuje klientom różne usługi: od dostaw jedzenia, przez rezerwacje pokoi, po zamawianie pojazdów i wypożyczanie rowerów.
Źródło: BrandZ 2019. Kliknij, by powiększyć.
Cały raport wraz ze wskazówkami dotyczącymi budowania marki dostępny jest na stronie.
O badaniu:
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ prowadzony jest od 2006 roku przez firmę Kantar na zlecenie WPP. Ranking łączy w sobie analizę danych rynkowych pochodzących z agencji Bloomberg z obszernymi informacjami od ponad 3,7 mln konsumentów z całego świata, które obejmują ponad 166 000 różnych marek na 50 rynkach.
Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZ obejmuje Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy, oraz Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru). W 2019 roku do rankingu dołączą Kanada i Japonia. (mp)