czwartek, 9 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościNajnowsza kampania Onetu: zbieg okoliczności czy kopia?

Najnowsza kampania Onetu: zbieg okoliczności czy kopia?

Czy Grupa Onet wykorzystała w celach marketingowych kreację przygotowaną na potrzeby kampanii obywatelskiej upowszechniającej testy na HIV? Według Agaty Kwiatkowskiej, szefowej Projektu Test, tak – w ostatniej kampanii promującej nową odsłonę serwisu Onet.pl.

Akcja promująca nowy Onet rozpoczęła się 20 października. Jak wyjaśnia rzeczniczka Grupy Onet Anna Nawrocka – Tełewiak, głównym medium wykorzystywanym w kampanii jest telewizja oraz „inne nośniki wykorzystujące materiały wideo: kino, YouTube, serwisy VOD”. Poza spotem reklamowym przygotowano także m.in. billboardy, które zwróciły uwagę Agaty Kwiatkowskiej z Projektu Test. „Kolorowe zdjęcia osób z różnych środowisk, w różnym wieku i o różnych upodobaniach mają zademonstrować, że każdy ma swój Onet.  Wszystko byłoby dobrze, gdyby zaprezentowana przez Onet kreacja nie była kopią kampanii społecznej sprzed kilku lat” – zaznacza Kwiatkowska, która była pomysłodawcą i autorką kampanii Projekt Test”. Jej zdaniem w obu przypadkach wykorzystano „niemal identyczne” hasło („Każdy ma swój Onet” i „Każdy się testuje”), na przygotowanych billboardach zaprezentowano 8 portretów osób „na niemal identycznym tle oraz w identycznej konfiguracji”.

 

Według rzeczniczki Grupy Onet cała kampania opiera się na nośnikach wideo. „Układ graficzny i podobieństwo kreacji OOH jest więc niczym innym jak zbiegiem okoliczności, ponieważ zarówno słowo »każdy« – jako jedyne wspólne w obu kreacjach – jest powszechnie stosowane w języku polskim, nie jest unikatowe i jest również często wykorzystywane w kampaniach reklamowych” – tłumaczy Nawrocka – Tełewiak. Jak dodaje, kolory zastosowane w spocie oraz na nośnikach drukowanych „pochodzą wprost z brandbooka Onetu i są/były wielokrotnie przez Onet stosowane w działaniach promocyjnych”.

„Liczyliśmy, że Onet weźmie za to odpowiedzialność” – tak Kwiatkowska komentuje odpowiedź firmy. Zaznacza, że nie zależy jej na kłótni. Jednak, jak dodaje, Onet przygotował kampanię z ogromnymi środkami. Natomiast Projekt Test promuje się tylko dzięki dobrej woli ludzi i agencji, działających pro bono. I działania Onetu są nie w porządku między innymi wobec nich. Jednocześnie Kwiatkowska zaznacza, że dalej będzie korzystała z dotychczasowej identyfikacji wizualnej i kreacji. (ks)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj