We wrześniu 2024 roku marka kosmetyczna Neonail poinformowała o starcie kampanii „Jestem sobą, więc wybieram Neonail”. Firma zachęca do porzucenia stereotypowego myślenia o społecznych rolach kobiet, które ograniczają ich szanse na wyrażanie siebie.
W ramach kampanii powstał spot, w którym wystąpiły DJ Ara, DJ-ka 50+ związana z Dancingiem Międzypokoleniowym, Gosia Prus, kierowczyni rajdowa i instruktorka jazdy, Wiktoria Bialic, perkusistka, i Anna Kowalska, karateczka. W dodatkowej digitalowej wersji wideo główną bohaterką została natomiast wokalistka Sara James.
Spot ma zderzać na zasadzie kontrastu stereotypowe myślenie o roli kobiety z rzeczywistymi zajęciami wykonywanymi przez bohaterki kampanii. W pierwszej scenie filmu widać kobietę stojącą w kuchni. W tle słychać słowa: „Jestem żoną, więc moje miejsce jest przy garach”. Okazuje się jednak, że to stereotypowe hasło ma drugie dno – następna scena przedstawia Wiktorię Bialic, która gra na perkusji, potocznie nazywanej „garami”.
W spocie pojawiają się łącznie cztery sceny, które są nagrane w podobnej konwencji. Stojąca za konsolą DJ Ara mówi: „Jestem babcią, więc będę bujać wasze dzieci”, karateczka Anna Kowalska, pokazana z medalem w ręku, deklaruje: „Jestem nastolatką, więc kocham błyskotki”, a kierowczyni rajdowa Małgorzata Prus driftuje, i zapewnia: „Jestem dziewczyną, więc lubię zakręcić tyłem”.
Źródło: youtube.com/neonailpoland
„Stereotypowe przekonania, z którymi w najnowszej kampanii wchodzimy w dyskusję, często ograniczają działania kobiet, uniemożliwiając im swobodną ekspresję. Dlatego Neonail wychodzi naprzeciw tym schematom, zachęcając kobiety do nieskrępowanego wyrażania swojej indywidualności. Wyraźnie komunikujemy, że mają one prawo być dokładnie takie, jakie chcą, i realizować swoje pasje bez względu na konwenanse” – mówi Magdalena Stoińska, PR Managerka Cosmo Group, właściciela Neonail.
Digitalowej wersji spotu towarzyszy hasło: „Jestem nastolatką, więc jestem głośna”. Wypowiadane przez Sarę James słowa mają jednak drugie dno – piosenkarka młodego pokolenia wciela się w dwie role: zamkniętą w swoim pokoju nastolatkę, która krzykiem odpowiada na pytanie, oraz w piosenkarkę, śpiewającą w profesjonalnym studiu nagraniowym. Marka, tworząc ten spot, chciała pokazać, że każda kobieta, także nastolatka, może wyrazić własne „ja” na różne sposoby, pozostając przy tym autentyczną.
Źródło: youtube.com/neonailpoland
Obie wersje wideo powstały we współpracy z Agencją AWX, a jego produkcją zajął się team reżyserski – Małgorzata Szumowska i Michał Englert.
Spoty są emitowane w telewizji ogólnopolskiej oraz w internecie. Kampania obejmuje też promocję w prasie i współprace influencerskie. W ramach projektu Neonail planuje kolejne działania, których celem ma być wspieranie kobiet.
Cosmo Group informuje także, że w obliczu tragicznej w skutkach powodzi, która zbiegła się w czasie z premierą kampanii, przekazała 100 tys. zł na rzecz Fundacji SiePomaga w ramach zbiórki „Przedsiębiorcy dla Powodzian”. (ao)
Zdjęcie główne: youtube.com/neonailpoland