„Empik każdego inspiruje inaczej”: przedświąteczne spoty firmy z udziałem m.in. Adama Nergala Darskiego i Marii Czubaszek wzbudziły kontrowersje wśród środowisk katolickich. Dziś obie strony inaczej interpretują też zniknięcie plakatów promocyjnych z udziałem gwiazd. Organizatorzy bojkotu zapewniają, że to ich zasługa, a Empik odpowiada: wszystko jest zgodne z mediaplanem.
„Jesteśmy zaskoczeni eskalacją krytyki, zwłaszcza, że naszym celem w żadnym razie nie było prowokowanie jakichkolwiek środowisk” – zapewnia Monika Marianowicz, w rozmowie z PRoto.pl. I dodaje, że najnowsza kampania sieci miała każdego z klientów w inny sposób zainspirować do zrobienia przedświątecznych zakupów. Stąd wybór ambasadorów marki, którzy reprezentują różne dziedziny twórczości. W reklamie wzięli udział Cezary Pazura, Dawid Kwiatkowski, Adam Darski oraz Maria Czubaszek. Jednak udział dwóch ostatnich gwiazd skrytykował m.in. Mariusz Dzierżawski z Fundacji Pro – Prawo do życia, który zwrócił uwagę, że satyryczka i muzyk znani są z antykościelnych poglądów.
Reklama podzieliła część internautów. Powstał także antyfanpage „Świątecznych zakupów nie robię w Empiku”. Jak czytamy w Onecie, na profilu udostępniono m.in. zdjęcia i link do mobilnych wystaw organizowanych przez Fundacje Pro – Prawo do życia. Składają się na nią szokujące zdjęcia, które mają przypominać, że Maria Czubaszek znana jest główne z mówienia o aborcji. „Co ma aborcja do zakupów w Empiku”, „Takie plakaty to gruba przesada” – to niektóre komentarze, które cytuje portal. Z tą interpretacją nie zgadza się jednak rzeczniczka Empiku. „Każdy z tych artystów ma bogaty dorobek artystyczny, ich książki, płyty, czy filmy są chętnie kupowane i goszczą na listach bestsellerów. Na spotkania autorskie z nimi przychodzą tłumy fanów” – dodaje. Zapewnia też, że sieć nie promuje postaw.
Kiedy ze sklepów zniknęły plakaty z wizerunkiem Adama Darskiego i Marii Czubaszek Dzierżawski w rozmowie z wpolityce.pl przyznał, że to zasługa ich akcji. „Cieszymy się, że zasięg zła zmniejszył się dzięki naszej akcji” – powiedział w wywiadzie dla portalu. Marianowicz przekonuje jednak, że kampania prowadzona jest zgodnie z planem i przypomina, że bierze w niej udział czworo ambasadorów. „Szkoda, że krytycy nie zwracają na to uwagi” – mówi.
Jednoczesnie poinformowała PRoto.pl, że Empik będzie kontynuował kampanię. „W telewizji mamy różne nasilenie emisji. Nie jest tak, że w każdym okresie nadawania reklam prezentujemy spoty z udziałem wszystkich zaproszonych artystów (tych okresów zaplanowano kilka począwszy od 5 listopada – od startu kampanii – do Świąt). Dopiero, co zakończyliśmy emisję spotów z udziałem Marii Czubaszek, aktualnie na wybranych wcześniej antenach można zobaczyć reklamy z udziałem Cezarego Pazury i Dawida Kwiatkowskiego. Spoty z udziałem Adama Darskiego były emitowane w listopadzie” – dodaje. (mw)