sobota, 10 maja, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomości„Nie bądź internetowym trollem”. Rusza kolejna odsłona kampanii na temat dezinformacji

„Nie bądź internetowym trollem”. Rusza kolejna odsłona kampanii na temat dezinformacji

W kwietniu 2025 roku Ministerstwo Cyfryzacji i NASK wystartowali z kolejną odsłoną ogólnopolskiej kampanii społecznej promowanej hasłem „Nie bądź internetowym trollem”. Celem inicjatywy jest edukacja społeczeństwa w zakresie dezinformacji, manipulacji w sieci oraz zagrożeń, jakie niosą za sobą niezweryfikowane treści.

Głównym elementem kampanii jest 30-sekundowy spot. Bohaterami filmu są użytkownicy internetu, którzy pod wpływem kliknięcia w niezweryfikowaną informację fizycznie przeobrażają się w trolle. Przemiana ta nawiązuje do hasła kampanii – „Nie bądź internetowym trollem”. Zastosowana w spocie metafora ma za zadanie pokazać, jak szybko i nieświadomie można stać się narzędziem dezinformacji.

Źródło: youtube.com/ministerstwo.cyfryzacji

Estetyka filmu jest inspirowana stylistyką teledysków i baśniowego kina fantasy. Aby jeszcze bardziej zniekształcić świat przedstawiony i oddać atmosferę groteski, zastosowano m.in. szerokokątne obiektywy i niestandardowy format kadru. Kluczową rolę w tworzeniu wizualnych transformacji bohaterów odegrała sztuczna inteligencja.

Wideo ma być emitowane w telewizji, radiu i internecie. Za koncepcję kreatywną spotu odpowiada agencja Fabryka Komunikacji Społecznej. Jego reżyserem jest Adrian Chudek.

Inicjatywa ma być odpowiedzią na rosnący problem dezinformacji w sieci – zarówno tej szerzonej przez boty i farmy trolli, jak i nieświadomych użytkowników, którzy udostępniają niesprawdzone informacje. Jak wynika z danych NASK, prawie wszyscy badani spotkali się z dezinformacją w internecie, z czego niemal 40 proc. respondentów oceniło, że zdarza się to często lub bardzo często.

Na potrzeby akcji powstała specjalna strona internetowa nask.pl/dezinfo. Znajdują się na niej materiały edukacyjne oraz formularz, który umożliwia zgłaszanie dezinformacji napotkanych w sieci.

„W kampanii »Trolle« wykorzystaliśmy potężne narzędzia nowoczesnej komunikacji, by uświadomić, że każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda internet. Jedno kliknięcie może nas zmienić – i to nie w dobrą stronę. Chcemy, by ta kampania była impulsem do refleksji i rozmowy o tym, jak świadomie korzystać z informacji, a przede wszystkim, że trzeba weryfikować jej źródła” – komentuje Marek Gieorgica, dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.

Kampania jest realizowana w ogólnopolskich mediach, w tym w stacjach telewizyjnych i radiowych, a także w Internecie i w kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreacje i koncepcję kreatywną akcji odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj