Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR rezygnuje z projektu identyfikacji wizualnej opracowanej przez Wally’ego Ollinsa. Popularna „sprężynka” nie zostanie oficjalnym logo Polski.
Umowę z firmą Saffron Brand Consultants na opracowanie logo dla Polski SKM SAR najpierw renegocjował, a w maju 2015 roku zdecydował o zakończeniu współpracy. Stowarzyszenie miało początkowo zapłacić za znak 220 tys. euro. Dyrektor SKM SAR Paweł Tyszkiewicz nie ujawnia jednak, ile ostatecznie pieniędzy wydano na niezrealizowany projekt. Dlaczego Stowarzyszenie rezygnuje z promowania „sprężynki”? Jak przyznaje Tyszkiewicz, „powodem zakończenia współpracy było to, że do identyfikacji w tamtej formie nie udało się przekonać administracji publicznej”.
Identyfikacja wizualna budziła mieszane uczucia wśród internautów i specjalistów. Poproszeni przez nas o komentarz przedstawiciele agencji chwalili sam pomysł idei znaku, krytykowali jednak sposób jego realizacji. Mariusz Ryciak, specjalista w zakresie strategii marek i właściciel agencji Red Parrot zauważył, że logo jest zimne i mechaniczne, z kolei Tomasz Kordowski, Account Director w Alert Media Communications krytycznie patrzył na pomysł głosowania, w którym powinno się uwzględnić różne logotypy, a nie warianty znaków. Przypomnijmy, że zaproponowane przez Wally’ego Olinsa i jego firmę Saffron Brand Consultants wersje identyfikacji SAR poddał w pod głosowanie internautów. Zapoczątkowana dyskusja społeczna pokazała jednak, że brakuje zrozumienia, czym jest marka Polski. „Internauci często mylili sprężynę z Godłem Polski, myśląc że identyfikacja je zastąpi” – dodaje Tyszkiewicz. Dyrektor SKM SAR zapytany przez nas o dalsze plany dotyczące logo dla Polski, nie wyklucza w przyszłości ogłoszenia nowego konkursu. Podkreśla jednak, że w pierwszej kolejności Stowarzyszeniu zależy na wywołaniu nowej dyskusji społecznej. Ma ją poprowadzić fundacja Marka dla Polski, założona przez SKM SAR wspólnie z Konfederacją Lewiatan, Krajową Izbą Gospodarczą i Pracodawcami PR. „Do dialogu zaprosimy wszystkie strony zainteresowania” – kontynuuje, wymieniając wśród interesariuszy zarówno organizacje publiczne, grafików, projektantów.
30 czerwca przedsiębiorcy, środowiska marketingowe i kreatywne podpisali także podczas Forum Brandingu THINKTANK manifest „Marka dla Polski”. Ma on zachęcać inicjatywy obywatelskie do włączenia się w ruch na rzecz stworzenia podstaw nowoczesnego brandingu. Jak informuje Tyszkiewicz, sygnatariusze manifestu – organizacje przedsiębiorców, eksperci marketingowi i przedstawiciele branż kreatywnych, zaapelowali aby rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP włączyli się w obywatelskie inicjatywy tworzenia marki Polska. (mw)