W październiku 2019 roku Miasto Poznań stworzyło kampanię społeczną pod dwoma hasłami: „Nie, to nie będzie tu tolerowane” i „Nie, to nie była gra”. Jej celem jest uświadomienie odbiorcom, czym tak naprawdę jest przemoc seksualna, oraz podkreślenie, że w Poznaniu nie jest ona akceptowana. Jak tłumaczą organizatorzy, pod zagadnieniem przemocy kryją się nie tylko gwałt, lecz także niechciane komentarze oraz gesty.
„Przemoc ta może przyjmować różne formy: zastraszenia, szantażu, przemocy czy groźby m.in. użycia siły fizycznej, zwolnienia z pracy, niezatrudnienia. Ma miejsce także wtedy, gdy ofiara nie jest w stanie wyrazić zgody z powodu wpływu alkoholu, leków, narkotyków, snu, niepełnosprawności czy nieumiejętności oceny sytuacji” – czytamy na stronie Miejskiego Centrum Interwencji Kryzysowej w Poznaniu, zaangażowanego w kampanię.
Tego rodzaju krzywdzenie to nie gra – przypomniają pomysłodawcy akcji. Z tego względu na stworzonej na potrzeby akcji stronie internetowej nietonie.com zamieszczono m.in. grafiki przypominające karty do gry, pod którymi kryją się hasła uświadamiające, czym są: „niechciane słowa”, „niechciane gesty” i „niechciany dotyk”. Mają one pokazać, jakie zachowania są niedpopuszczalne. Dowiedzieć się tam można również o sytuacjach, w których można doświadczyć takiego rodzaju przemocy. Umieszczono również informacje, gdzie należy szukać pomocy.
Źródło: nietonie.pl
Miasto Poznań zaprosiło do współpracy kilkanaście klubów i pubów, w których przemoc seksualna nie jest tolerowana, a obsługa jest przygotowana na sytuacje, w których powinna zareagować. Do kampanii dołączyły także poznańskie uczelnie, którym zależy na zapobieganiu i reagowaniu na tego typu zachowania wśród studentów.
Oprócz citylightów, filmów i plakatów w poznańskich klubach i na przystankach tramwajowych zorganizowany został również cykl warsztatów samoobrony. Kampania potrwa do końca listopada 2019 roku. (kd)